قهرمان کاراته برای اعتمادسازی باید مدیریت جامعه همگام با تغییرات اجتماعی پیش برود

یکی از قهرمانان و مربیان کاراته گیلان و ایران گفت: برای اعتمادسازی باید مدیریت جامعه همگام با تغییرات اجتماعی پیش برود.

به گزارش کاراته نیوز سعید حسنی پور  قهرمان کاراته اهل شهرستان رشت و مربی فعلی تیم ملی کاراته ایران در خصوص وضعیت اعتماد موجود در بخش های مختلف جامعه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک برآیند نظر مردم را در محافل عمومی و در اتوبوس ها ، تاکسی ها و  سایر مکانهای عمومی می توان شنید و نمی توان گفت که مردم به معنای عام کلمه برداشت های متفاوتی از یک مقوله دارند اما ادبیات رسمی در کشور، تفاوت اساسی با افکار جامعه دارد. 

وی افزود: همچنین بوروکراسی پیچیده اداری، عدم همراهی برخی افراد در تسریع انجام کار، تغییرات مرتب قوانین و تولید بخشنامه های پشت هم که امکان دارد نقض کننده یکدیگر باشند و غیره، ضربات شدیدی به اعتماد بین افراد جامعه و نهادها زده است.

قهرمان اسبق کاراته آسیا و جهان ادامه داد: متاسفانه خدماتی که در این شرایط سخت اقتصادی توسط همین نهادها صورت می‌گیرد زیر آوار این بی اعتمادی پنهان می شود، یعنی ممکن است خدمت بزرگی هم صورت بگیرد که می گیرد، اما آنقدر دیوار اعتماد آسیب دیده که انجام آن خدمت شاید آنقدر سخت نباشد که ارائه آن به جامعه و باور جامعه نسبت به آن سخت است.

وی در ادامه به وضعیت اعتماد در سایر بخش های جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: شاید در جوامعی که در بحران گذار چه از منظر اجتماعی و چه از بخش اخلاقی قرار دارند، دست کم الگوهای انسانی معاصر، چندان کارساز نیستند و در واقع چنین اثرگذاری هم نیاز به شاخص های فراوانی دارد.

حسنی پور اضافه کرد: در هر حال رسانه به عنوان یک راه ارتباطی مهم میان مردم با مردم، و از آن مهمتر مردم با مدیران و تصمیم گیران، می تواند نقش موثری در ترمیم شکاف عمیق موجود در دیوار اعتماد باشد، مسئله ای که گویا در همه ابعاد آن دچار ضربات مشهودی شده است.

وی تصریح کرد: گرچه متخصصان جامعه شناس باید نظرات تخصصی در ارتباط با دلایل این مشکل بدهند اما من به عنوان یک شهروند فکر می کنم این ایراد، ناشی از یک علت نمی تواند باشد و در هر حال جامعه ای که کمی بیش از چهار دهه قبل یک انقلاب بزرگ را پشت سر گذاشت و یک جنگ عظیم را با اتحاد توانست مدیریت کند، نشان از آن دارد که دست کم تا همین دو دهه قبل،  از پشتوانه اعتماد خوبی برخوردار بوده و حالا باید دید در طول این مدت چه اتفاقی افتاده که دچار چنین مشکلی شده است.

مربی تیم ملی کاراته ایران گفت: مولفه های اجتماعی همانند یک دومینو هستند و به هم پیوسته و متاثر از یکدیگرند و اگر اعتماد در ابعاد کلان آسیب ببیند، اثرش را در اجزای اجتماعی نیز خواهد گذاشت یعنی شما می توانید این عدم اعتماد را بسته به شرایط محیطی و عوامل مختلف میان چند نسل در خانواده ها و محیط پیرامون مانند محل کار و یا حتی میان دوستان ببینید و این پایان ماجرا نیست و این اشکال در باقی صفات اخلاقی نیز اثر می گذارد و می تواند تبعات گسترده ای در جوامع بگذارد.

حسنی پور در خصوص وضعیت اعتماد موجود در بین افراد غربیه نیز اشاره و اظهار کرد: در این خصوص و در این بخش وضعیت می تواند حادتر باشد چون آنچه که در میان خانواده، اقوام و دوستان، قبل تر گفتیم حالا میان افراد غریبه می تواند شرایط را بدتر کند.

وی افزود: وقتی شرایط اقتصادی مطلوب نباشد و یا فقر گسترده شود، دیگر نمی توان به راحتی در فعالیت اقتصادی، حتی به نزدیکترین فرد هم اعتماد کرد و به طور حتم تغییرات در این زمینه نسبت به سالهای پیشین مشهود است، به دورانی که طرف تار سبیل گرو می گذاشت تا کنون دچار چه تفاوت عمیقی شده ایم؟ پس شرایط بر مولفه های اخلاقی از نظر من اثرات زیادی می گذارد.

این قهرمان و مربی کاراته  در خاتمه بیان کرد: به هرحال اینها عامل فرو ریختن اعتماد می شود و این آسیب، جدی خواهد بود، پس باید هر چه سریعتر از نظرات متخصصان و محققان مربوطه در این زمینه بهره برد، اگر چه اصلاح مشکلات عدیده در زمینه های اقتصادی و فرهنگی می تواند زمینه ترمیم در دیوار آسیب زده اعتماد را فراهم آورد.

سعید حسنی پور مدال ها و افتخارات زیادی در رشته کاراته کسب کرده که می توان به کسب مدال طلای مسابقات جوانان جهان و آسیا، برنز امیدهای آسیا، نقره لیگ جهانی و نقره بازی‌های کشورهای اسلامی، طلای بزرگسالان آسیا و طلای آسیایی اینچئون کره جنوبی اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا