حمیده عباسعلی و محسن محمد سیفی در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کردند موانع، معایب و محاسن؛ آینده تربیت بدنی و ورزش

.

هفته تربیت بدنی و ورزش باعث شد به سراغ دو تن از ورزشکاران مطرح کشورمان برویم.

 

به گزارش کاراته نیوز حمیده عباسعلی کاراته‌کای وزن ۶۸+ کیلوگرم که ۳۷ مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات قهرمانی جهان، لیگ جهانی کاراته، بازی‌های آسیایی، مسابقات قهرمانی آسیا و… دارد، فعلاً تا مقطع کارشناسی تربیت بدنی تحصیل کرده اما چون موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو شده، مرخصی دانشگاهی گرفته تا به‌طور مرتب به تمرینات خود برسد. عباسعلی در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: «وقتی به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنید، باید به صورت مقطعی یکی از دو کار ورزش یا تحصیل را انجام داد و همزمان پیش بردن آنها کار بسیار سختی است. البته ورزشکارانی هستند که این دو مقوله را با هم دنبال کرده‌اند ولی من چون می‌خواستم در هر دو کار موفق باشم، فعلاً یکی از آنها را انجام می‌دهم. چون عمر قهرمانی کوتاه است و بهتر بود با توجه به المپیک، تمرینات کاراته را دنبال می‌کردم.»

ورزش در همه جا به دو صورت همگانی و قهرمانی دنبال می‌شود. عباسعلی درباره شرایط ورزش ایران در این دو بخش چنین نظر داد: «در چند سال اخیر خیلی از جوان‌ها به خاطر تناسب اندام به سمت ورزش همگانی آمده‌اند که خیلی هم خوب است ولی حضور جوان‌ها به سمت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی کمتر شده است. چون وقتی ورزش حرفه‌ای دنبال می‌شود، شما باید از خیلی از دغدغه‌های زندگی‌تان بگذرید و تنها به موفقیت در آن رشته فکر کنید و این صبر زیادی می‌خواهد و نسل جدید حوصله این کار را ندارد. این شرایط باعث می‌شود که وقتی نسل ما دوران حرفه‌ای ورزش‌اش به پایان برسد، به ورزش پایه ما لطمه بخورد و ورزشکاران حرفه‌ای ما محدود شوند. البته نقش خانواده‌ها در این خصوص اهمیت دارد که بچه‌های خود را به سمت ورزش حرفه‌ای تشویق کنند، نه فقط ورزشی که جنبه مدلینگ داشته باشد. باید ورزشی باشد که هم برای سلامتی مفید باشد و هم بتوان آن را ادامه داد. مثلاً در خانواده خود ما هستند بچه‌هایی که من را الگوی خودشان کرده‌اند و سمت کاراته آمده‌اند.»

شعار امسال هفته تربیت بدنی و ورزش «ایران همدل، ایران فعال» است. عباسعلی با بیان اینکه با قهرمانی در ورزش حرفه‌ای می‌توان این همدلی و فعال بودن را ایجاد کرد، گفت: «ورزش همگانی خوب است ولی ورزش حرفه‌ای را حداقل تا جایی می‌توان ادامه داد که برایت افتخار‌آمیز باشد و از مسیری که رفته‌اند لذت ببرند.»

محمد سیفی: ورزشکاران ایرانی از لحاظ مالی دچار مشکل هستند

محسن محمد سیفی، ووشوکار نامدار کشورمان با اشاره به تأثیرات منفی کرونا در ورزش بیان داشت: «از زمانی که کرونا وارد کشورمان شده، حوزه ورزش عملاً چه در بخش قهرمانی و چه در بخش همگانی، تحت تأثیر قرار گرفته است. حوزه ورزش اولین حوزه‌ای بود که بعد از همه‌گیری کرونا تعطیل شد و قطعاً آخرین حوزه برای بازگشایی مجدد خواهد بود. اهمیت حوزه ورزش بسیار بالاست و تمامی کشورها نگاه ویژه‌ای به این حوزه دارند و همان‌گونه که می‌بینیم در این شرایط خاص کشورها به فکر بازگشایی رشته‌های ورزشی هستند.»

او که لیسانس تربیت بدنی دارد، یکی از مشکلات ورزش ایران را کمبود منابع مالی عنوان کرد و گفت: «متأسفانه در کشور ما «چونه» تربیت بدنی را به نسبت حوزه‌های دیگر کوچکتر می‌گیرند. این در حالی است که ورزش در دنیا اهمیت بالایی دارد و تمامی کشورها جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زیادی به این حوزه قائل هستند و هزینه‌های زیادی برای این حوزه می‌کنند. زمانی که پرچم کشوری در یک مسابقه بالا می‌رود و سرود آن کشور خوانده می‌شود باعث می‌شود تا جهان نگاه ویژه‌ای از تمامی ابعاد به آن کشور داشته باشند. حال اهمیت این موضوع در مسابقات بزرگی همچون المپیک بیشتر و ویژه‌تر است.»

محمد سیفی ادامه داد: «ورزش ما قهرمانان بسیار خوبی دارد با وجود این بودجه خوبی به ورزش داده نمی‌شود و به این دلیل تعداد زیادی از ورزشکاران ملی‌مان در مضیقه هستند. ایران تنها کشوری است که ورزش آن توسط دولت اداره می‌شود و این در حالی است که همه دنیا مسئولیت اداره فدراسیون‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و این بخش با توان بالا به خوبی روی رشته‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و امکانات مناسب را در اختیار ورزشکاران خود قرار می‌دهد. کشور ما از نظر امکانات با کشورهای دیگر قابل قیاس نیست.»

او به استعداد و هوش ورزشکاران ایرانی هم اشاره کرد: «البته در ۱۰ سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه ورزش افتاد و فدراسیون‌ها از نظر امکانات سخت‌افزاری به شرایط مطلوبی رسیده‌اند اما گستره ورزش قهرمانی تا حدی بالاست که این امکانات به چشم نمی‌آید و باید در سایر شهرها و حتی روستاها هم امکانات فراهم شود و در اختیار شهروندان قرار بگیرد. عملکرد ورزشکاران ایرانی با وجود کمبود امکانات بسیار خوب است و این موضوع به دلیل هوش بالای ورزشکاران ایرانی است و علاوه بر این ورزشکاران ایرانی غیرت مثال زدنی دارند و این موضوع باعث می‌شود تا در مسابقات نتایج خوبی رقم بخورد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا