عضو کمیته استعدادیابی فدراسیون کاراته: باید از شکل سنتی استعدادیابی‌ ورزشی گذر کنیم باید از شکل سنتی استعدادیابی‌ ورزشی گذر کنیم

عضو کمیته استعدایابی فدراسیون کاراته گفت: در شرایط فعلی استعدادیابی رشته‌های ورزشی به شکل سنتی و غیرعملی انجام می‌شود که باید کم کم از این شیوه دور شویم.

به گزارش کاراته نیوز احسان حیدری در گفت و گو با ایسنا، شیوه های کنونی استعدادیابی رشته‌های ورزشی در کشور را غیرعلمی دانست و اظهار کرد: متاسفانه نه تنها در کاراته، بلکه در سایر رشته‌های ورزشی استعدادیابی‌ها به شکل آکادمیک و علمی انجام نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی هرکسی در هر باشگاهی ثبت نام می‌کند، اگر استعداد داشته باشد رشد می‌کند و اگر استعدادی نداشته باشد، به مرور از آن رشته دست می‌کشد.

عضو کمیته استعدادیابی فدراسیون کاراته با اشاره به جایگاه خوب ایران در رشته کاراته، تاکید کرد: حتی با وجود این روند غیرعلمی استعدادیابی، بازهم کاراته ایران در دنیا مطرح است.

وی اعلام کرد: قدرت کاراته ایران در دنیا نشان می‌دهد که استعدادهای بسیار خوبی دراین رشته داریم، اما باید استعدادیابی‌ها را از شکل سنتی آن به سمت علمی‌تر شدن پیش ببریم و برای این کار نیازمند تعامل، همکاری و هماهنگی فدراسیون و آموزش و پرورش هستیم.

حیدری اضافه کرد: از سوی دیگر، باشگاه ها نیز منبع اصلی استعدادیابی و پرورش قهرمانان هستند که می توانند با بکارگیری مربیان سازنده و توانمند تعداد زیادی استعداد پرورش دهند، همانگونه که در شرایط فعلی هم اگر قهرمانی در رشته ای داریم، مرهون تلاش مربیانش بوده است.

وی افزود: برای اینکه کاراته ایران از شرایط کنونی‌اش پسرفت نکند، باید به همین بخش یعنی مربیان توجه ویژه ای داشته باشیم و حمایتشان کنیم و به آنها انگیزه بدهیم.

عضو کمیته استعدادیابی فدراسیون کاراته با تاکید بر اینکه مربیان با کیفیت می‌توانند به رشد کاراته ایران کمک کنند، عنوان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی استعدادیابی را فقط به ورزشکاران منحصر کرده‌ایم، درحالی که باید در زمینه مربیان هم این اتفاق بیفتد. باید قبل از صدور بی رویه مدرک های مربیگری، روی توانمندی این افراد هم کار شود تا معلوم شود آیا می‌توانند مربیان خوب و با کیفیتی باشند، یا نه.

وی به نقش امکانات هم در پرورش استعدادها اشاره کرد و ادامه داد: اگر کسی که به تازگی وارد این رشته شده، کوهی از استعداد باشد، اما وقتی ابزاری همچون مربی توانمند و تجهیزات و امکانات نباشد، هیچگاه پیشرفتی نمی‌کند.

این ورزشکار کرمانشاهی در ادامه به وضعیت استعدادیابی در رشته کاراته کرمانشاه هم اشاره‌ای داشت و افزود: طی چندسال گذشته در بخش استعدادیابی کاراته کرمانشاه خوب کار شده و همین مسئله هم باعث شده تا علیرغم گسترش بیش از پیش کاراته در دنیا و فشرده تر شدن رقابت‌ها، قهرمانان ملی پوش مطرحی داشته باشیم.

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. وقتی رقابت ها فشرده باشد کارکردگرایی وافراد بالا می‌رود وهمچنین رو ب پیشرفت استعدادها می‌رویم. ولی نباید فقط ب گروه خاصی ویا ب رشته ی خاصی و سن خاصی محدود شود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا