از نبود مدیریت صحیح کاراته در خراسان شمالی تا بی مهری به این رشته ورزشی

کاراته خراسان شمالی در سال های ابتدایی از نظر کیفی شرایط بسیار مطلوبی را داشت و جزء اولین رشته های ورزشی در استان بود که بر سر زبان ها افتاده بود اما پس از گذشت سال ها از نظر کیفی و کمی کاهش بسیاری وجود داشته است.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از ایسنا، از سال ۸۳ که خراسان بزرگ به سه استان تقسیم شد، کاراته نیز مانند بسیاری از رشته های ورزشی دیگر کار خود را به صورت مستقل در استان شروع کرد و کمتر کسی بود که در آن زمان با رشته ورزشی کاراته در استان آشنایی نداشته باشد.

کاراته در خراسان شمالی با چالش های بسیاری مواجه است که برای رفع آن نیازمند هم افزایی بیشتر بین مسئولان ورزشی استان و پیشکسوتان کاراته است.

عدم وجود مدیریت مناسب در کاراته

آرزو هدایتی، یکی از مربیان و داوران فعال در کاراته، با اشاره به اینکه کاراته در استان با ضعف بسیاری رو به رو شده است، افزود: تا سال های ۸۷، به علت وجود مدیریت مناسب و وجود تیم اجرایی خوب در کاراته، در این رشته ورزشی پیشرفت های بسیاری حاصل شد اما پس از آن اردوهای ورزشی مناسب برگزار نشد.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات موجود مالی هستند اما بخش بزرگی از این مسائل به مدیریت صحیح مربوط می شود که کاراته در استان ما از این مسئله رنج می برد و باید کسی مسئولیت داشته باشد که دغدغه کافی برای حمایت از حق این رشته ورزشی را داشته باشد.

هدایتی با اشاره به اینکه برخی از مسئولین هیات کاراته با این جمله که «وظیفه هیات، تیم داری است»، هیچ گونه حمایتی از این رشته ورزشی ندارد، اضافه کرد: هیات کاراته برای صدور احکام و.. که از هنرجوها هزینه دریافت می کند وظیفه دارد که حمایت لازم از ورزشکاران را نیز داشته باشد اما در حال حاضر اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در گذشته برای اعزام به مسابقات، بخشی از هزینه را ورزشکاران پرداخت می کردند و بخشی دیگر از این هزینه را هیات به عهده می گرفت اما در حال حاضر داوران، مربیان، هنرجوها و… تمام هزینه ها را خود پرداخت می کنند و همین مسئله موجب شده تا بسیاری از ورزشکاران نتوانند در مسابقات مختلف شرکت کنند و این مسائل در کاهش کیفیت کار ورزشکاران مؤثر است.

هدایتی که از سال ۷۷ کاراته را به صورت جدی شروع کرده است، افزود: کارگروهی در رشته کاراته چند سالی است که به فراموشی سپرده شده که آسیب بسیاری نیز به کاراته وارد کرده است.

وی با اشاره به خانه کاراته در استان، بیان کرد: در مجموعه ورزشی علیدخت خانه کاراته وجود داشت که در ۲۸ اسفند ماه سال ۹۸، این خانه کاراته از هیات کاراته گرفته شد و به رشته ورزشی جودو تحویل داده شد.

هدایتی با اشاره به اینکه به پیشکسوتان کاراته اجازه دفاع از خانه کاراته را ندادند، اظهار کرد: در اوج پنهان کاری خانه کاراته به رشته ورزشی دیگر واگذار شد و در حال حاضر نیز سالن جودو بسیار کوچک است که محدودیت های بسیاری را برای ورزشکاران ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه هیات کاراته تنها به دنبال درآمدزایی است، افزود: تمام لیگ های کاراته وان را سال گذشته داوری کردم و برای هیچ کدام از این اعزام ها، حمایتی از سوی هیات انجام نگرفت و تمام هزینه ها را به شخصه پرداخت کردم.

هدایتی با تاکید برلزوم حضور در لیگ ها، بیان کرد: برای مربیان، داوران و هنرجوها نیاز است که در لیگ ها شرکت کنند تا از نظر کیفی رشد داشته باشند اما به علت هزینه های بسیاری که وجود دارد، تمام افراد نمی توانند هزینه ها را پرداخت کنند.

 وی در پایان تاکید کرد: حذف پیشکسوتان نباید در اولولیت مدیران باشد و یک مدیریت صحیح این است که کمک مربی جوان در کنار سرمربی با تجربه قرار بگیرد تا در آینده قدرتمندان بسیاری در این رشته ورزشی داشته باشیم و باید از ظرفیت های کاراته استان به خوبی استفاده شود.

حواشی در کاراته، مانع پیشرفت این رشته ورزشی

یکی از ورزشکاران قدیمی کاراته نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: از پنج سالگی این رشته ورزشی را انتخاب کردم و با سختی های بسیاری کلاس ها را گذراندم و در ابتدا مسابقات ملی بسیاری را شرکت میکردیم که از نظر کیفی نیز بسیار بالا بودند.

وی ادامه داد: استفاده نکردن از ظرفیت پیشکسوتان استان موجب شد تا رشته های ورزشی که پس از کاراته کار خود را آغاز کردند، پیشرفت بسیاری داشته باشند اما کاراته در استان به فراموشی سپرده شد.

به گفته این کاراته کا، چندسالی است که به علت آسیب دیدیگی شدید زانو امکان ادامه این ورزش را نداشتم اما انگیزه ای که در گذشته برای انجام این ورزش وجود داشت، در حال حاضر وجود ندارد و تا زمانی که تمام پیشکسوتان این رشته ورزشی در کنار یکدیگر و متحد با هم نباشند، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

جوانان را با مسابقات سبکی کاراته فریب ندهیم

محمدرضا کیانفر، رئیس هیات کاراته خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: مسابقات سبکی کاراته از اهمیت خاصی برخوردار نیست و نباید جوانان را با شرکت در این مسابقات فریب دهیم.

وی با اشاره به اینکه در کاراته حدود ۷۰ سبک وجود دارد، اضافه کرد: تا سال ۸۷ به دلیل اینکه به تازگی از خراسان بزرگ جدا شده بودیم، حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان نیز از استان بیشتر بود اما پس از سال ۸۷، جوانان و نوجوانان ما به لحاظ فنی در وضعیت مطلوبی قرار نداشتند.

وی ادامه داد: در اوایل رفت و آمد هنرجوهای ما به لیگ های کشوری بیشتر بود و همین مسئله در افزایش کیفیت ورزش آنان مؤثر بود اما از زمانی که مشکلات مالی ایجاد شد و امکان اعزام هنرجوها به لیگ‌های کشوری نبود، با کاهش کیفیت این ورزش در استان مواجه شدیم.

کیانفر با بیان اینکه اسپانسری در استان برای کاراته وجود ندارد، افزود: پس از اینکه نسل قدیم کاراته درگیر مشکلات زندگی شدند، به نسل جدید این رشته ورزشی بسیار کم‌توجهی شد و هنرجوها به سمت مسابقات سبکی سوق داده شدند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات سبکی برای آشنایی هنرجوها با مسابقات مفید است، ادامه داد: مسابقات سبکی که برگزار می‌شود، گاهی اوقات به صورت بین المللی است که در این مسابقات نیز تراز اول های کاراته حضور ندارند و چند تا کشور ضعیف در مسابقات شرکت می کنند و این مسئله کمکی به افزایش کیفیت کار جوانان ما نخواهد کرد و تنها وقت و هزینه آنان هدر می رود.

رئیس هیات کاراته خراسان شمالی بیان کرد: در بسیاری از خانه های هنرجوهای کاراته از مدال ها و لوح تقدیرهای مسابقات سبکی وجود دارد اما حتی با این حکم و مدال ها نمی توانند تخفیف شهریه مدرسه خود را بگیرند.

کیانفر با اشاره به اینکه خراسان شمالی ظرفیت خوبی برای درخشیدن در ورزش کاراته را دارد، افزود: باید برای نسل جوان و نوجوان این رشته ورزشی برنامه ریزی مناسبی انجام شود و کارنامه ورزشی جوانان دارای مدال ها و مقام های معتبر بسیاری باشد.

وی افزود: پیگیر برگزاری کلاس های کاراته در محیط های آزاد هستیم تا به علت شیوع کرونا، آمادگی ورزشی ورزشکاران کاهش پیدا نکند.

رئیس هیات کاراته خراسان شمالی اظهار کرد: در سال ۹۸ هزار و ۴۰۰ نفر بیمه ورزشی در رشته ورزشی کاراته را دریافت کردند اما از نظر کمی و کیفی به نسبت سال‌های گذشته کاهش وجود داشته و حل این مسائل به همکاری و مشارکت تمام مربیان و پیشکسوتان این رشته ورزشی امکان پذیر است.

کیانفر با اشاره به اینکه مربیان فعال در این رشته ورزشی ۲۵ مربی هستند، افزود: ۴۰ داور رسمی در استان فعال هستند که برای افزایش کیفیت داوری این داوران نیز برنامه های بسیاری وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا