پایدار: مبنای تصمیمات سازمان لیگ منطقی و براساس وضعیت موجود بود/ نمی‌توانستیم همه را راضی کنیم

رئیس سازمان لیگ و مسابقات فدراسیون کاراته گفت: خاتمه لیگ‌های کاراته با نظر مثبت ۹۰ درصد تیم‌ها و تعیین شاخص‌ها برای معرفی تیم‌های برتر با نظر جمعی هیئت رئیسه سازمان لیگ بود.

به گزارش کاراته نیوز ابوالقاسم پایدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص تصمیم سازمان لیگ کاراته مبنی بر پایان رقابت‌ها و معرفی تیم‌های برتر رقابت‌های سوپر لیگ و لیگ برتر اظهار داشت: با توجه به شرایطی که کرونا بر جامعه حاکم کرده بود، ادامه مسابقات کاراته ممکن نبود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم با هم فکری نمایندگان تیم‌ها، وضعیت لیگ‌های کاراته را مشخص کنیم. در یکی، دو نوبت گفت‌و‌گو و جلسه با نمایندگان تیم‌ها مشخص شد که ۹۰ درصد آنها خواستار خاتمه لیگ و معرفی تیم ‌ای برتر بر اساس امتیازات کسب شده آنها هستند.

وی افزود: پس از مشخص شدن نظرات تیم‌ها، هیئت رئیسه سازمان لیگ تشکیل جلسه داد تا مبنای تصمیم گیری نیز خرد جمعی باشد. در جلسه روز سه شنبه هفته گذشته ابتدا این موضوع رای گیری شد که ما در تمام مسابقات دو قهرمان داشته باشیم یا یک قهرمان که نظر جمع بر معرفی تنها یک تیم قهرمان بود.

پایدار ادامه داد: با توجه به اینکه لیگ‌های ما از شرایط حرفه‌ای تبعیت می‌کند، ما در اعلام نتایج نهایی ۳ شاخص را در نظر گرفتیم. اول آنکه در اعلام نتایج کلی لیگ‌ها، یک وحدت رویه داشته باشیم. مورد دوم اینکه ما در هر لیگ تنها یک قهرمان داشته باشیم و مورد سوم آنکه معرفی تیم‌های قهرمان بر اساس سه اولویت امتیاز تیمی، امتیاز انفرادی و امتیاز تکنیک باشد. یعنی اگر امتیاز تیمی برابر بود، امتیاز انفرادی در نظر گرفته شود و اگر آنجا هم نتایج برابر بود، سراغ امتیاز تکنیک برویم.

رئیس سازمان لیگ خاطرنشان کرد: در سوپر لیگ آقایان بخش کنترلی، مسابقات در دو گروه برگزار شد و شرایط متفاوت بود. در گروه اول ۵ تیم حضور داشتند که در نهایت پاس با ۲۷ امتیاز و بدون شکست راهی مرحله نیمه نهایی شد. در این گروه تیم وین تک نیز حضور داشت که برابر مقررات چون در مرحله رفت غایب بود، امتیازات آن مرحله محاسبه شد ولی در دور برگشت این تیم در رقابت‌ها حضور نداشت و امتیاز آن برای هیچ تیمی محاسبه نشد تا گروه اول ۵ تیمی شود.

پایدار ادامه داد: در گروه دوم نیز ۶ تیم حضور داشتند که دانشگاه آزاد با ۳۰ امتیاز و بدون باخت راهی نیمه نهایی شد.با شرایط موجود، مقرر شد امتیاز آخرین بازی تیم دانشگاه آزاد کسر شود تا ملاک سنجش عملکرد دو تیم پاس و دانشگاه آزاد ۹ بازی باشد. با این روش محاسبه، در امتیاز تیمی هر دو تیم ۲۷ امتیاز داشتند ولی در امتیاز انفرادی تیم دانشگاه آزاد در گروه خود عملکرد بهتری داشت و به عنوان قهرمان معرفی شد.

رئیس سازمان لیگ در واکنش به اظهارات علیرضا کتیرایی، سرمربی تیم پاس ناجا عنوان کرد: تردیدی وجود ندارد هر تصمیمی در هیئت رئیسه سازمان لیگ اتخاذ می‌شد، رضایت صد در صدی همه افراد را به دنبال نداشت. ما نظرات مطرح شده از سوی برخی مربیان را مشاهده کردیم ولی فکر می‌کنیم استدلال‌های مطرح شده در چگونگی تعیین قهرمان قانع کننده بود.

وی افزود: برای هیئت رئیسه سازمان لیگ تنها و تنها اجرای عدالت و حفظ منافع کاراته مهم بوده و هست. ما هم معتقدیم که اگر هفته پایانی برگزار می‌شود، جذابیت رقابت‌ها بیشتر و شاید اتفاقات دیگری رقم می‌خورد. منتها شرایط خاص بود و با تصمیم جمعی به این نتیجه رسیدیم که پایان رقابت‌ها را اعلام کنیم. حالا این انتظار می رود همه به تصمیم اتخاذ شده احترام بگذارند، دنبال حاشیه سازی نباشند، از قامت همیشه معترض بودن خارج شوند و با وفاق و همدلی به فکر روزهای بهتر برای لیگ کاراته باشند.

پایدار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به چگونگی تعیین تکلیف قهرمان در لیگ برتر بانوان بخش کنترلی، گفت: در این لیگ ۱۵ تیم در ۴ گروه به رقابت با یکدیگر پرداختند. در پایان مسابقات مرحله نخست، ۸ تیم به مرحله دوم صعود کردند. در مرحله دوم، دو گروه ۴ تیمی داشتیم. به لحاظ آنکه در مرحله نخست تیم فارس در یک گروه ۳ تیمی حضور داشت، امکان جمع بندی امتیازات دو مرحله ممکن نبود. بر همین اساس با پیشنهاد مسئول محترم لیگ بانوان و تصمیم هیئت رئیسه، برای هر دو گروه، تنها امتیاز مرحله دوم محاسبه شد.

رئیس سازمان لیگ و مسابقات کاراته کاراته خاطرنشان کرد: از طرف دیگر باید به این نکته هم اشاره داشت که مبنای صعود تیم‌ها به نیمه نهایی نیز امتیازات مرحله دوم بود. با این شرایط چون مقاومت در بخش تیمی بیشترین امتیاز را داشت، به عنوان تیم قهرمان معرفی شد.

پایدار گفت: تلاش و زحمات تمام مربیان، سرپرستان، ورزشکاران و حامیان مالی تیم‌ها برای ما قابل تقدیر و ارزشمند است. آنها سرمایه‌های کاراته ایران هستند و در طول فصل گذشته زحمات بسیاری را متحمل شدند. امیدوارم هرچه زودتر ویروس کرونا ریشه کن شود و دوباره شاهد از سرگیری مسابقات کاراته باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا