۴ سهمیه المپیک بدون کاپیتان

چهار سهمیه المپیکی کاراته از مسیری دشوار در حالی بدست آمد که کاپیتان تیم ملی ایران با وجود کسب مجوز نتوانست المپیکی شود.

به گزارش کاراته نیوز و به تقل از خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، کاراته ایران در سالی که گذشت، توانست با عبور از مراحل مختلف رقابت‌های رده بندی المپیکی و مسیری طولانی، چهار سهمیه بازی‌های المپیک را کسب کند و به امید اول رزمی کاران ایران برای مدال آوری در المپیک توکیو تبدیل شود.

کاراته کا‌هایی که دیده نشدند
با این حال نمی‌شود از نادیده گرفتن تیم‌های پایه در یک سال گذشته به راحتی عبور کرد. نوجوانان و جوانان کاراته کا با وجود حضور در اردو‌های تدارکاتی مختلف، اوایل پارسال از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا مالزی به علت مشکلات مالی فدراسیون محروم شدند و بعد از آن هم پاییز ۹۸ فدراسیون کاراته اعزام تیم‌های رده‌های سنی به رقابت‌های جهانی شیلی را منتفی کرد، تا همه فکر و ذکر خود را مثل ماه‌های قبل به تیم ملی بزرگسالان و کسب سهمیه المپیک معطوف کند.

فعلا ۴ سهمیه المپیک
شرکت در ۱۳ لیگ جهانی کاراته وان و کسب سه قهرمانی، یک نایب قهرمانی، یک عنوان سومی، ۲ عنوان چهارمی و سه عنوان پنجمی با کسب ۵۶ مدال (۲۴ طلا، ۹ نقره و ۲۳ برنز) دستاورد کاراته کا‌ها در سال ۹۸ بود که سرانجام سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی در بخش بانوان، بهمن عسگری و سجاد گنج زاده در بخش مردان المپیکی‌های این رشته معرفی شدند، اما هنوز هم شانس افزایش سهمیه المپیک از مسابقات انتخابی وجود دارد.

قهرمانی که سهمیه گرفت، اما المپیکی نشد
شیوع ویروس کرونا باعث شد تا رقابت‌های کاراته وان مراکش لغو شود و فدراسیون جهانی کاراته بلافاصله با اعلام آخرین رتبه بندی کاراته کاها، ورزشکاران راه یافته به المپیک توکیو را معرفی کرد.
این موضوع باعث شد تا ذبیح اله پورشیب کاپیتان تیم ملی کاراته سهمیه المپیک را بگیرد، اما با قوانین عجیب و غریب موجود نتواند مسافر توکیو شود. در وزن او سجاد گنج زاده بلیت توکیو را برای خود رزرو کرد.
با این حال رقابت‌های انتخابی المپیک فروردین امسال به علت شیوع ویروس کرونا لغو شد و چند رقابت کاراته وان هم سرنوشتی مشابه پیدا کرد.
با تعویق یک ساله بازی‌های المپیک هنوز فدراسیون جهانی کاراته درباره مسابقات لغو شده و سهمیه‌های اعلامی تصمیم نگرفته است.

نایب قهرمانی قاره
کاراته کا‌های ایران تیر پارسال، در شانزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی تاشکند ازبکستان شرکت کردند که حاصل تلاش آن‌ها کسب عنوان نایب قهرمانی قاره با ۱۱ مدال (پنج طلا، ۲ نقره و چهار برنز) بود.

امید کم کاتا برای المپیک
شاید مهمترین مدال کاتا در سال ۹۸، نایب قهرمانی فاطمه صادقی در نخستین دوره بازی‌های جهانی ساحلی به میزبانی قطر بود که این کاتارو به مدال نقره رسید و در سایر اعزام‌ها از جمله در لیگ‌های جهانی کاتای ایران توفیق چندانی نداشت و امید‌های برای المپیکی شدن آن‌ها هم بسیار کم است.

۲ سانحه ناگوار
درگذشت نوید محمدی دارنده مدال طلای المپیک جوانان در اثر سانحه تصادف خرداد سال گذشته در شیراز جامعه کاراته را به شوک فرو برد. این کاراته کای جوان کشورمان یکی از امید‌های تیم ملی هم محسوب می‌شد.
پس از آن هم فاطمه چالاکی ملی پوش کاراته بانوان هم بعد از یک سانحه تصادف در شمال کشور و انجام چندین عمل جراحی بینایی چشم راست خود را از دست داد. او که برای کسب سهمیه المپیک در اردو‌های تدارکاتی حضور داشت بعد از این اتفاق مجبور به کناره گیری از تیم ملی شد و به مربیگری روی آورد.

تغییرات اساسی
اوایل پارسال محسن آشوری دبیر پرسابقه فدراسیون کاراته که مدتی هم سرگرستی فدراسیون را تا برگزاری انتخابات عهده دار شد، بعد از سال‌ها جای خود را به وحید مومنی به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون داد.
با اینکه سیدحسن طباطبایی بعد از ورود به فدراسیون کاراته به عنوان رئیس جدید، تصمیم گرفت تا چند ماه دست به تغییر نزدند، اما پس از آن اشرف امینی به عنوان نایب رئیس بانوان به جای افسانه باقری انتخاب و محسن خمارلو هم از وزارت ورزش برای سمت نایب رئیسی فدراسیون برگزیده شد.
اما انتصاب سمانه خوشقدم به عنوان سرمربی تیم ملی بانوان هم در نوع خود جالب بود. در حالیکه تیم ملی بانوان با ستاره موسوی به نتایج و مدال‌های قابل توجهی دست یافته بود، از سرمربیگری تیم ملی کنار گذاشته شد تا سمانه خوشقدم به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شود. گفته می‌شود، اختلاف نظر برخی اعضای تیم ملی با سرمربی وقت، باعث ایجاد این تغییر شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا