۴ سهمیه المپیک دستاورد ارزشمند کاراته در سالی که گذشت

تیم ملی کاراته کشورمان در سال ۹۸ در بخش بانوان و آقایان عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشت.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، عملکرد فدراسیون کاراته در سالی که گذشت مطابق انتظار بود و کاراته کا‌های کشورمان نشان دادند که می‌توانند تابوی حضور در المپیک ۲۰۲۰ را که محدود به چند رشته خاص ورزشی شده، با درخشش خود بشکنند و یک ملت را به مدال آوری در بزرگترین رویداد ورزشی جهان در سال جاری امیدوار کنند.

فروردین ماه سال ۹۸/ تغییرات اساسی در فدراسیون کاراته

در ابتدا فدراسیون کاراته شاهد تغییراتی بود و محسن آشوری سرپرست فدراسیون کاراته در نهایت جای خود را روز ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۷ به سید حسن طباطبایی داد و او هم با ورود به کاراته چند تغییر اساسی ایجاد کرد. طباطبایی در ابتدا جواد سلیمی را به عنوان رئیس کمیته داوران و مشاور امور بین الملل فدراسیون کاراته منصوب کرد.

تغییرات در فدراسیون کاراته همچنان ادامه دار بود و سید حسن طباطبایی، وحید مومنی را به عنوان سرپرست دبیر فدراسیون کاراته معرفی کرد که مومنی همچنان حکم قطعی خود را دریافت نکرده است.

اردیبهشت ماه/درخشش پاس، دانشگاه آزاد و تیم ملی در ایران آسیا و جهان

تیم ملی کاراته مردان ایران در بخش کومیته با کسب یک مدال طلا یک نقره و یک برنز توسط سجاد گنج زاده، علی اصغر آسیابری و صالح اباذری در سکوی نایب قهرمانی و سومین مرحله لیگ برتر کاراته وان تکیه زد. در مجموع هم مردان و بانوان ایرانی علاوه بر سه مدال طلا نقره و برنز مردان توسط طراوت خاکسار و حمید عباسعلی نیز به دو مدال برنز دست یافتند خط و نشان بزرگی برای حریفان خود در رقابت‌های لیگ کاراته وان کشیدند.

در رقابت‌های جهانی باشگاهی هم تیم کاراته دانشگاه آزاد اسلامی یکی از قطب‌های کاراته ایران به حساب می‌آید در رقابت‌های دانشجویی آسیا عنوان قهرمانی کمیته و نایب قهرمانی مجموع رسید.

در رده رقابت‌های باشگاهی ایران هم تیم پاس با برتری برابر رقیب سنتی خود دانشگاه آزاد اسلامی پس از برگزاری مسابقات کاتای تیمی انفرادی و ۴ مبارزه کمیته با اعتراض تیم دانشگاه آزاد با رای داوران عنوان قهرمانی را در دوازدهمین دوره رقابت‌ها به خود اختصاص داد.

بیست و نهم اردیبهشت ماه بود که رکورد تاریخی کاراته کا‌های ایران در استانبول به ثبت رسید تیم ملی کاراته ایران در دومین مرحله لیگ سری برتر ترکیه با کسب ۶ مدال طلا از ۶ فینال یک رکورد تاریخی برجای گذاشت و همچنین قهرمان این رقابت‌ها لقب گرفت. طراوت خاکسار، حمیده عباسعلی، کاتای تیمی بانوان متشکل از مائده نصیری پی، مهری یزدانی و پریسا رحمانی، بهمن عسگری، مهدی قراری زاده و صالح اباذری مدال‌های طلای تیم ایران در این پیکار‌ها را به دست آوردند. مهدی خدابخشی، علی مسکینی و کاتای تیمی مردان با ترکیب ابوالفضل شهرجردی، علی زند و میلاد فرازمهر سه مدال برنز این مسابقات را تصاحب کردند و در مجموع تیم ملی ایران با کسب ۲ مدال طلا ۲ نقره و ۲ برنز عنوان قهرمانی را به دست آورد.

خرداد ماه/ تقدیم قهرمانی جهانبه روح پاک نوید محمدی

نوید محمدی قهرمان و مدال آور تیم ملی کاراته جوانان کشورمان در اثر سانحه رانندگی جان خود را خرداد ماه امسال از دست داد. محمدی از امید‌های کاراته استان فارس برای حضور در المپیک توکیو بود و در تمرینات تیم ملی بزرگسالان قرار بود شرکت کند که این حادثه برای او اتفاق افتاد.

تیم ملی کاراته ایران در بخش مردان به قهرمانی در لیگ برتر کارته وان چین دست یافت و یک مدال طلا ۳ نقره و ۲ برنز به روح نوید محمدی تقدیم شد. همچنین تیم بانوان ایران در این رقابت‌ها توسط طراوت خاکسار و حمیده عباسعلی به دو مدال برنز دست پیدا کرد.

در خرداد ماه طباطبایی طی حکمی محسن خمارلو را به عنوان سرپرست نایب رئیس این فدراسیون منصوب کرد. خمارلو قبلا در ورزش فعالیت داشته است.

تیرماه / درخشش کاراته کا‌ها در بازی‌های آسیایی ازبکستان

با نامه‌ای از سوی فدراسیون جهانی کاراته سهمیه کاراته ایران در بازی‌های ساحلی دو برابر شد و به غیر از فاطمه صادقی، ابوالفضل شهرجردی سهمیه حضور در بازی‌های ساحلی ۲۰۱۹ را کسب کرد.

اواخر تیر ماه برای کاراته ایران خوش یمن بود و تیم ایران با کسب ۵ مدال طلا ۲ نقره و ۴ برنز نایب قهرمان شانزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در ازبکستان شد. طراوت خاکسار، حمیده عباسعلی، ذبیح الله پورشیب، کمیته تیمی مردان متشکل از ذبیح الله پورشیب، سجاد گنجی زاده، علی اصغر آسیابری، مهدی خدابخشی، مهدی قراری زاده، باربد صداقت، صالح اباذری و در بخش بانوان حمیده عباسعلی، طراوت خاکسار ، شیما آل سعدی و زهره برزگر مدال آوران تیم ایران در این رقابت‌ها بودند.

رزیتا علیپور و کاتای تیمی بانوان متشکل از شادی جعفرزاده، نجمه قاضی زاده و الناز تقی پور نقره گرفتند. سجاد گنج زاده، بهمن عسگری و فاطمه صادقی در کاتای انفرادی و کاتای تیمی مردان متشکل از ابوالفضل شهرجردی، علی زند و میلاد فرازمهر به مدال برنز این رقابت‌ها دست پیدا کردند.

مرداد ماه /باز هم تغییرات در بدنه فدراسیون!

اشرف امینی با حکم طباطبایی به عنوان مدیر تیم‌های ملی کاراته منصوب شد.

شهریور ماه / حضور کاراته دربازی‌های آسیایی ۲۰۲۲

تیم ملی کاراته کشورمان در رقابت‌های کاراته وان ژاپن توانست با مدال آوری سارا بهمنیار، ذبیح الله پورشیب و صالح اباذری، مجید حسن نیا و بهمن عسگری با کسب یک طلا دو نقره و دو برنز بر سکوی نایب قهرمانی بایستد.

در حالی که شورای المپیک آسیا اوایل سال جاری اعلام کرده بود که کاراته در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ حضور ندارد، اما مسئولان آسیایی اعلام کرد این رشته در این بازی‌ها اضافه شده است.

ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی کشورمان هم در همین ماه در رقابت‌های کاراته وان شیلی به مدال نقره دست پیدا کرد.

مهر ماه / سرمربیگری خوش قدم به جای موسوی در تیم ملی و تاریخ سازی صادقی در المپیک ساحلی
اما مهرماه تصمیم عجیبی توسط فدراسیون کاراته گرفته شد و سمانه خوش قدم مربی تیم ملی به عنوان سرمربی موقت جایگزین ستاره موسوی در تیم ملی بزرگسالان شد و او اولین چالش خود را در لیگ برتر کاراته بانوان روسیه تجربه کرد.

تیم ملی کاراته ایران با کسب ۳ طلا یک نقره و یک برنز عنوان قهرمانی ششمین مرحله لیگ برتر کاراته وان ۲۰۱۹ در روسیه را به دست آورد. پس از ایران اسپانیا با دو طلا یک نقره و دو برنز در جایگاه دوم ایستاد و آذربایجان به رتبه سوم رسید.

ایران توسط سارا بهمنیار، رزیتا علیپور، ذبیح الله پورشیب به طلا رسید. سجاد گنج زاده، بهمن عسگری نیز به مدال نقره و برنز دست پیدا کردند بهترین عملکرد کاراته ایران در شش مرحله لیگ برتر کاراته وان در سال ۲۰۱۹ بود که برای نخستین بار در تاریخ کاتای انفرادی بانوان، یک ایرانی فینالیست شد و فاطمه صادقی مدال نقره اولین دوره بازی‌های ساحلی کاراته جهان را از آن خود کرد. صادقی در فینال برابر ساندرا سانچز اسپانیایی و دارنده عنوان قهرمان جهان شکست خورد و مدال نقره را از آن خود کرد.

آبان ماه / شروع سوپر لیگ کاراته
هفته اول سوپرلیگ کاراته مردان و بانوان از ۶ و ۱۰ آبان ماه استارت خورد که با صدرنشینی پاس ناجا و دانشگاه آزاد در گروه‌های اول و دوم همراه شد.

ابوالقاسم پایدار به عنوان رئیس جدید سازمان لیگ منصوب شد. او سابقه سرمربیگری در تیم پاس و کسب عنوان قهرمانی در سوپرلیگ کاراته را در کارنامه داشت.

آذر ماه / عملکرد عالی کاراته ایران در رقابت‌های کاراته وان اسپانیا
تیم ملی کومیته مردان ایران در پایان هفتمین مرحله لیگ جهانی کاراته وان مادرید با کسب ۲ طلا و یک برنز به کار خود پایان داد. نگاهی به عملکرد کومیته مردان ایران در ۶ دوره گذشته نشان می‌دهد که این یکی از بهترین عملکرد‌های ورزشکاران کشورمان در رقابت‌های لیگ جهانی ۲۰۱۹ بوده است. اما نقطه عطف کار مردان کومیته ایران جایی است که بدانیم در مجموع ۷ دوره رقابت‌های لیگ برتر کاراته وان در سال ۲۰۱۹ ایران با کسب ۷ طلا، ۱۰ نقره، ۱۳ برنز و مجموع ۳۰ مدال یکی از بهترین عملکردهایش را در میان تمام تیم‌های کاراته جهان داشته است

فاطمه چالاکی ،ملی پوش قائمشهری کاراته ایران هم در همین ماه که ۲ مدال برنز بازی‌های آسیایی، ۷ مدال آسیایی و جام باشگاه‌های آسیا، برنز دانشجویان جهان و ۲ طلا، یک نقره و یک برنز رقابت‌های لیگ جهانی را در کارنامه خود دارد، خرداد ماه سال جاری بدلیل سانحه تصادف رانندگی از ناحیه چشم راست دچار آسیبدیدگی شدید شد و تحت ۲ عمل جراحی سنگین ۷ ساعته نیز قرار گرفت.

دی ماه/ کاراته وان شیلی ۵ فینالیست, ۵ طلا!
در پایان اولین مرحله لیگ سری آ در سال ۲۰۲۰ که به میزبانی سانتیاگو شیلی برگزار شد، تیم ملی ایران با کسب ۵ مدال طلا توسط رزیتا علیپور، حمیده عباسعلی، بهمن عسگری، ذبیح الله پورشیب و سجاد گنج زاده و یک مدال برنز توسط صالح اباذری بالاتر از سایر رقبا بر سکوی قهرمانی ایستاد. کسب ۶ مدال در شرایطی است که ایران تنها با ۸ ورزشکار در دو بخش مردان و بانوان در این رقابت‌ها شرکت کرده بود.

نکته مهم رقابت‌های کاراته وان شیلی این بود که تمام ۵ کاراته کای فینالیست ایران موفق به کسب مدال طلا شدند. با توجه به تعداد ورزشکاران ایرانی حاضر در شیلی، این بهترین نتیجه کاراته کشورمان در تمام مراحل رقابت‌های کاراته وان ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بوده است.

بهمن ماه/ حکم دائمی سرمربیگری خوش قدم در تیم ملی
تیم کاراته ایران در اولین مرحله لیگ برتر کاراته وان سال ۲۰۲۰ موفق به کسب ۳ مدال رنگارنگ شد و در مکان سوم جدول رده بندی قرار گرفت. در پایان اولین مرحله لیگ برتر کاراته وان ۲۰۲۰ که به مدت ۳ روز به میزبانی پاریس فرانسه برگزار شد، ۳ نماینده شایسته کشورمان موفق به کسب ۲ مدال طلا و یک برنز شدند و تا تیم ایران پس از تیم‌های ترکیه و اسپانیا در جایگاه سوم بایستد.

همچنین طی حکمی از سوی وزیر ورزش و جوانان، کیکاووس سعیدی عضو هیات رئیسه فدراسیون کاراته شد. سمانه خوشقدم هم به عنوان مربی هدایت تیم ملی بانوان را برعهده داشت و طی حکم سیدحسن طباطبایی، رئیس فدراسیون کاراته به عنوان سرمربی در کنار تیم ملی حضور خواهد داشت و به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

هفته چهارم سوپر لیگ کاراته هم در این ماه برگزار شد تا از گروه یک تیم‌های پاس ناجا با ۲۴ امتیاز به عنوان تیم اول و رعد پدافند هوایی ارتش با ۲۱ امتیاز به عنوان تیم دوم و از گروه ۲ تیم دانشگاه با ۳۰ امتیاز به عنوان تیم اول و آوای رزم با ۲۱ امتیاز بعنوان تیم دوم به دور بعدی راه یابند.

همچنین در این ماه کاراته کا‌های ایران به ۶ مدال و یک سهمیه المپیک رسیدند. تیم ایران با کسب ۶ مدال رنگارنگ و کسب اولین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو به کار خود در دومین مرحله لیگ برتر کاراته وان پایان داد. در پایان دومین مرحله لیگ برتر کاراته وان ۲۰۲۰ که به میزبانی دوبی امارات برگزار شد و ایران با کسب یک مدال طلا توسط ذبیح الله پورشیب، یک نقره توسط شیما آل سعدی و ۴ برنز توسط سارا بهمنیار، رزیتا علیپور، بهمن عسگری و مهدی خدابخشی به کار خود پایان داد.

۴ سهمیه المپیک دستاورد ارزشمند کاراته در سالی که گذشت

اسفند ماه / چهار سهمیه المپیک دستاورد شیرین کاراته در سالی که گذشت
تیم ملی کاراته ایران با ۲ مدال طلا به کار خود در سومین مرحله لیگ جهانی اتریش پایان داد. سومین مرحله لیگ جهانی کاراته در سالزبورگ اتریش برگزار شد و نمایندگان کشورمان موفق به کسب ۲ مدال طلا توسط بهمن عسگری در وزن ۷۵-کیلوگرم و حمیده عباسعلی در وزن ۶۸+ کیلوگرم شدند. عباسعلی با طلایی که در این پیکار‌ها کسب کرد امتیاز خود را به عدد ۶۹۹۷ رساند و توانست اولین سهمیه تیم ملی بانوان و دومین سهمیه تیم ایران را پس از بهمن عسگری برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو کسب کند.

کاراته ایران در سال ۹۸ نشان داد به غیر از عملکرد فوق العاده عباسعلی و عسگری و در ادامه با لغو مسابقات کاراته وان مراکش و راهیابی سارا بهمینار و سجاد گنج زاده به المپیک و حتی با وجود باز ماندن ذبیح الله پورشیب به دلیل قانونی عجیب و غریب فدراسیون جهانی کاراته از المپیک, باز هم می‌تواند امید مردم را برای درخشش و مدال آوری در توکیو ۲۰۲۰ بالا ببرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا