عسگری‌: با سهمیه برمی‌گردم

ملی پوش کاراته کشورمان به خبرورزشی گفت: انتخابی المپیک مثل شطرنج است، قاعده بازی را بلد باشی برنده‌ای.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرورزشی بهمن عسگری نماینده وزن ۷۵- کیلوگرم تیم ملی کشورمان با شکست درگام اول لیگ جهانی اسپانیا از گردونه رقابت‌ها کنار رفت، اما این باخت باعث نشد که عسگری صدر رنکینگ المپیکی‌ها را از دست بدهد، بلکه باعث شد تا مصمم‌تر از قبل تمرین کند تا علاوه برجبران ناکامی کاراته‌وان اسپانیا جایگاه خود را در رنکینگ جهانی حفظ کند.

عسگری با بازگشت از اسپانیا به مرخصی رفت تا با آمادگی بیشتر در دور جدید تمرینات حاضر شود و با جدیت برای کاراته‌وان‌های فرانسه، امارات، مراکش و اسپانیا انتخابی المپیک آماده شود. او در گفتگو با خبرورزشی درباره لیگ جهانی اسپانیا، جایگاهش در رنکینگ جهانی، برنامه‌هایش و… حرف زد.

لیگ جهانی اسپانیا چطور بود؟
به خاطر نزدیکی مسابقات با المپیک همه کشور‌ها با آمادگی بالا پای درتاتامی اسپانیا گذاشته بودند تا با سهمیه به خانه برگردندند، ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم، خیلی از رقبا همچون رافائل آقایف دارنده ۵ طلای جهان از آذربایجان، کن نیشیمورا از ژاپن و استانیسلاو هورنه از آلمان جزو حریفان اصلی من در این مسابقات بودند که انتظارداشتیم به مراحل بالا صعود کنند، اما حذف شدند و از رسیدن به مدال بازماندند.

در کاراته‌وان اسپانیا مدال نگرفتی، دلیل خاصی داشت؟
فاصله کاراته‌وان‌ها نزدیک بود و من فرصت ریکاوری نداشتم، ضمن اینکه به لحاظ ذهنی خسته بودم. به همین دلیل نتوانستم بهمن همیشگی باشم. البته شکست در کاراته‌وان اسپانیا تجربه خوبی برایم بود و من را برای سهمیه المپیک تشنه‌تر کرد.

با این شکست جایگاهت تغییر می‌کند؟
در حال حاضر رنکینگ اول وزن ۷۵- کیلو گرم المپیک را در اختیار دارم، فاصله امتیازی زیادی با رقبا دارم که شکست در کاراته‌وان اسپانیا هیچ تغییری در رنکینگم نداشت و تلاش می‌کنم این جایگاه را در پایان سال ۲۰۱۹ حفظ کنم و در سال جدید میلادی با نتایج خوب سهمیه را به دست آورم.

یکی از گزینه‌های برترین‌های دنیا هستی در این‌باره توضیح می‌دهی؟
فدراسیون جهانی در پایان سال میلادی اقدام به انتخاب و معرفی بهترین کاراته‌کا در تمام اوزان می‌کند، در وزن ۸۰+ کیلوگرم سجاد گنج زاده به عنوان بهترین کاراته‌کای انتخاب شد، اما در وزن ۷۵- کیلوگرم من کاندیدا هستم. تلاش کردم تا در اسپانیا به عنوان بهترین کاراته‌کای دنیا انتخاب شوم، اما با شکستی که متحمل شدم همه چیز بستگی به لیگ جهانی بعدی دارد. تلاشم این است برای اولین بار لقب بهترین کاراته‌کای دنیا را در این وزن بگیرم.

با رنکینگ المپیکی که دارید، آیا حضور در لیگ‌های جهانی نیاز است یا خیر؟
از دو سال قبل برای رسیدن به رنکینگ یک دنیا برنامه‌ریزی کردم و سختی زیادی رأی رسیدن به این هدف متحمل شدم. امیدوارم این روند تا ۲۶ اسفند که سهمیه‌ها نهایی می‌شود، ادامه داشته باشد. به هر حال رقابت‌های لیگ جهانی برای سهمیه المپیک برگزار می‌شود و مثل شطرنج هر کاراته‌کایی بتواند مهره‌ها را خوب حرکت بدهد برنده میدان خواهد بود.

برای حفظ رنکینگ کار سختی داری؟
کار من تازه شروع شده است، این یک فرصت طلایی برای من به شمار می‌رود تا با انگیزه بیشترتمرین کرده و همین روند را تا المپیک ادامه دهم. باید در مسابقات پیش‌رو تلاش خود را دو چندان کرده و با حفظ این جایگاه بدون دغدغه سهمیه را قطعی و پس از آن برای مدال المپیک تلاش کنم.

ظاهراً از باخت در کاراته‌وان اسپانیا ناراحتی؟
ناراحت که هستم، اما معتقدم برد و باخت همیشه وجود دارد، به همین دلیل از شکست‌ها درس گرفتم. چرا یک ورزشکار ممکن است در یک مسابقه خوب باشد و در یک رویداد دیگر عملکرد خوبی نداشته باشد و در رده‌های پایین‌تر قرار بگیرد، مهم این است که از شکست‌ها درس گرفته باشیم.

برای المپیک چه برنامه‌ای داری؟
کار بسیار دشواری داریم برای من الان کاراته‌وان فرانسه مهم است که بتوانم مدال خوش‌رنگی به دست بیاورم، تا علاوه بر اینکه ناکامی اسپانیا را جبران می‌کنم. خودم را برای مسابقات بعد از فرانسه که هر ۱۵ روز یک‌بار برگزار می‌شود آماده می‌کنم.

سهمیه‌ات برای المپیک قطعی شده است؟
نمی‌توانم بگویم قطعاً سهمیه را گرفتم، اما اگر در فرانسه مدال بگیرم، شرایطم از نظر امتیازات المپیکی خیلی خوب می‌شود و بعد از آن تمرکزم را روی موفقیت در المپیک می‌گذارم.

تا چه اندازه به مدال‌آوری در المپیک امیدواری؟
قابل پیش‌بینی نیست ولی تمام تلاشم را برای ارائه بهترین عملکرد می‌کنم و از طرفی هم برای موفقیت کاراته باید شرایط بدنی و… خوب باشد و اگر شرایط مهیا باشد حتماً با مدال از توکیو برمی‌گردم.

ضعف‌های خودت را شناسایی کردی؟
بله، با حریفان خوبی مبارزه کردم و نقاط ضعف و قوت خودم را شناسایی کردم که قطعاً در مسابقات بعدی به من کمک می‌کند. با شروع دور جدید تمرینات همراه کادر فنی تیم ملی برای رفع نقاط ضعف کار می‌کنیم و نقاط قوت را تقویت می‌کنیم. تمام تلاشم را می‌کنم که همان بهمن همیشگی باشم و بتوانم بیشترین امتیاز و بهترین مدال را در انتخابی المپیک به دست بیاوریم.

احتمال دارد دوباره با نیشیمورای ژاپنی و رافائل آقایف آذربایجانی مبارزه کنی؟
دیدار‌های گذشته با نامداران این وزن برای من تمام شده و برای کاراته‌وان‌های باقی‌مانده انگیزه‌های زیادی دارم تا ضمن کسب مدالی خوش‌رنگ برای کسب عنوان گرندوینری نیز تلاش کنم.

فکر می‌کنی بتوانی لقب بهترین کاراته‌کا دنیا را به دست آوری؟
لقب بهترین کاراته‌کای سنگین وزن دنیا به گنج‌زاده، به من هم انگیزه داده است تا در وزن ۷۵ کیلوگرم لقب بهترین‌ها را بگیرم. قطعاً با عملکردی خوب می‌توانم به این عنوان نیز دست پیدا کنم. در این راه رقابت میان من، کن نیشیمورا و رافائل آقایف خواهد بود و در صورت کسب مدال طلا و عدم کسب مدال این کاراته‌کا‌ها می‌توانم به این عنوان دست پیدا کنم.

نقش روانشناس را در کنار تیم ملی چگونه می‌بینی؟
در چند سال اخیر با کمک کادر فنی و دکتر حجتی که به عنوان روانشناس در کنار من بود، موفق شدم تمرکز بیشتری روی تمرینات و مسابقات داشته باشم و به لحاظ ذهنی آماده حضور در میادین بزرگ شوم، امیدوارم با موفقیت در انتخابی المپیک و المپیک مزد زحمات کادر فنی تیم ملی و همه آن‌هایی که برای من زحمت‌کشیدند را بدهم.

چه انتظاری از مسئولان ورزشی داری؟
چند هفته پیش وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک در تمرینات تیم ملی حاضر شدند و از ملی‌پوشان قول کسب مدال المپیک گرفتند، اما وقت نشد که ما هم حرف‌هایمان را بزنیم. امیدوارم مسئولان با حمایت از کاراته‌کاها، انگیزه را برای مدال‌آوری در المپیک افزایش دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا