فریدخمامی: یکی از درآمدهای پایدار فدراسیون‌های گذشته دان‌ و حکم‌فروشی بود/ ثابت می‌کنم از صیانت کاراته پاسداری نشده است

مازیار فریدخمامی ، رئیس کمیته ساماندهی سبک‌های فدراسیون کاراته گفت: به نظر می‌رسد یکی از درآمدهای پایدار در فدراسیون‌های گذشته دان‌فروشی و حکم‌فروشی بوده است.

به گزارش کاراته نیوز مازیار فریدخمامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت ساماندهی سبک‌های فدراسیون کاراته اظهار داشت: در خرداد ماه سال جاری، رئیس فدراسیون کاراته کمیته‌ای به نام کمیته امور سبک‌ها را تشکیل داد و با رایزنی‌های که صورت گرفت از دوستانی دعوت شد تا سبک‌های فدراسیون کاراته ساماندهی شود. در ابتدای کار، جلسه هم‌اندیشی و نظرسنجی را با حضور ۱۰۰ نفر از رؤسای سبک‌های کنترلی و غیرکنترلی برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: برخی از بزرگان در این جلسه، نارضایتی‌هایی مبنی بر از بین رفتن ارزش‌ها در کاراته داشتند و بر حفظ صیانت و کیان کاراته تأکید کردند. ما در این جلسه صبحت‌هایی مبنی بر برگزاری آزمون‌ها و شرایط سبک‌های جدید التأسیس انجام دادیم و قرار شد تا پایان سال جاری ارزیابی روی سبک‌های جدید داشته باشیم و جایگاه آنها را مشخص کنیم. در این راه قدم‌هایی برداشته شده است تا به صورت قانون تصویب و در اختیار هیئت‌ها قرار بگیرد.

رئیس کمیته ساماندهی سبک‌ها در پاسخ به این سؤال که حضور سبک‌های متعدد در کاراته کشور نیاز است، گفت: در گذشته تشکیلاتی درباره سبک‌ها در وزارت ورزش حضور داشت که بنا به دلایلی منحل شد. از زمان انحلال این تشکیلات در سال ۹۶ برای بیش از ۴۰، ۵۰ سبک جدید از سوی فدراسیون کاراته گذشته مجوز صادر شده است. در سال گذشته دو نامه از سوی وزارت ورزش برای فدراسیون ارسال شده است که مجوز سبک‌های جدید را به دلیل عدم صدور از سوی وزارت ورزش باطل و ادامه فعالیت آنها را نیازمند بررسی اعلام کرده است.

فریدخمامی همچنین خاطر نشان کرد: بعد از این اتفاق، با هماهنگی رئیس فدراسیون کاراته قرار شد تا زمانی که تکلیف این سبک‌ها به صورت کامل مشخص نشده است، از فعالیت‌شان جلوگیری نشود و اجازه کار را به آنها بدهیم. وزارت ورزش نیز اعلام کرد که مجوز سبک‌ها از سوی این وزارتخانه صادر خواهد شد و هیچ‌کس نمی‌تواند سبکی را به غیر از آنها منحل کند، اما رؤسای سبک‌ها را فدراسیون کاراته مشخص خواهد کرد. یعنی اگر فدراسیون تشخیص داد فلان رئیس سبک تغییر کند این اتفاق خواهد افتاد، اما فدراسیون نمی‌تواند سبکی را منحل کند.

وی افزود: بر همین اساس هفته گذشته نامه‌ای را برای تمام سبک‌ها موقت زدیم و خواستار مدرک مورد نیاز جهت بررسی صلاحیت آنها شدیم. وزارت ورزش قبول کرده است تا ما شرایط سبک‌های موقت را بررسی کنیم تا اگر آنها در کمیته فنی و هیئت رئیسه فدراسیون کاراته تأیید شدند، برای آنها مجوز صادر شود. این مسئله فقط شامل سبک‌های موقت خواهد بود و بعد از تعیین تکلیف این سبک‌ها تا پایان سال به سراغ بررسی مجدد سبک‌های ثبت شده نیز خواهیم رفت.

کاپیتان سابق تیم ملی کاراته در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که برخی افراد در فدراسیون گذشته در چند روز ارتقا چند درجه‌ای دان داشتند، گفت: متأسفانه این موضوع صحت دارد! در جلسه هم‌اندیشی سبک‌ها، اساتید و پیشکسوتان برجسته کاراته از طباطبایی (رئیس فدراسیون کاراته) خواستند در امور دان‌ها ورود کند. بر همین اساس برخلاف گذشته برای اجران آزمون‌ها قانون طراحی شد و همچنین با اجازه رئیس فدراسیون کاراته به بررسی دان‌های برخی سبک‌ها نیز رسیدیم.

فریدخمامی تأکید کرد: در این بررسی‌ها به موارد بسیار جالبی رسیدیم. شاید دان‌هایی براساس سنوات افراد داده شده باشد، اما این صدور دان‌ها بدون آزمون یا با آزمون صوری بوده است! در ماه‌های مشخصی از سال برخی رؤسای سبک‌ها پنج تا ۱۰ بار تاریخ آزمون اعلام کردند که به نظر نمی‌رسد آزمونی برگزار شده باشد. وقتی آزمونی برگزار نمی‌شود یعنی به هر ترتیب که دل‌شان خواسته است، دان صادر کردند!

وی راجع به اینکه «بر چه اساسی ارتقای دانی که باید طی ۲۰ تا ۳۰ سال طی شود، در چند روز صادر شده است و آیا کسی از مسئولان فدراسیون گذشته پاسخگوی این مسائل خواهد بود؟»، گفت: فدراسیون کاراته باید مانند فدراسیون‌های دیگر سازوکاری را برای درآمدهای پایدار ایجاد کند، اما به نظر می‌رسد یکی از درآمدهای پایدار در فدراسیون‌های گذشته دان‌فروشی و حکم‌فروشی بوده است!

سرمربی پیشین تیم‌های جوانان و امید کاراته ایران خاطر نشان کرد: مسئولی در فدراسیون کاراته وجود داشته است که دو دان شش در سبک‌های کنترلی و غیرکنترلی گرفته است! برای دریافت دان شش باید پیشینه‌ای از دان‌های سه، چهار و پنج او وجود داشته باشد که اصلاً وجود ندارد و ایشان بدون هیچ پیشینه‌ای دو دان شش در سبک کنترلی و غیرکنترلی گرفته است. در بررسی‌ها مشخص شده است که برخی افراد در طول هشت سال دان پنج، شش، هفت و هشت را دریافت کردند!

فریدخمامی خاطر نشان کرد: پروسه‌ای که در حالت عادی باید در ۲۶ سال طی شود، متأسفانه در ۱۰ سال طی شده است! قطعاً این تخلفات را در اختیار فدراسیون کاراته خواهیم گذشت تا درباره آنها تصمیم‌گیری شود. البته برخی سبک‌ها نیز به صورت سالم در حال فعالیت هستند و در بررسی‌ها ما نیز هیچ تخلفاتی نداشتند. یکی دیگر از دلایل ما برای برگزاری آزمون‌ها به این خاطر است که دیده شده است که برای برخی افراد دان صادر شده که در کاراته حضور ندارند و فعالیت رزمی ورزش کاراته را انجام نمی‌دهند!

وی در پایان اظهار داشت: داد خیلی از پیشکسوتان به خاطر این است که در فدراسیون گذشته از کیان کاراته دفاع نشده است و عده‌ای از این امانت پاسداری نکردند. من ثابت خواهم کرد که از صیانت کاراته پاسداری نشده است. با دستور طباطبایی علاوه بر بررسی دان‌های سبک‌ها، دان رؤسای سبک‌ها و رؤسای هیئت‌ها استانی نیز بررسی خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا