موفقیت‌های کاراته در کنار آقای پرحاشیه

کاراته ایران اگر ­با حاشیه‌های زیادی در سال ۹۷ دست و پنجه نرم کرد، اما سال پرفروغی را در کانامه خود به ثبت رساند

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ­­کاراته ایران در سال ۹۷ با وجود حاشیه‌های مختلف، یکی از موفق‌ترین رشته‌های رزمی ایران بود.

کاراته کا‌ها چهره موفقی از خود در بازی‌های آسیایی جاکارتا نشان دادند و برای سومین بار با سرمربی آرام و موفق خود، ارزشمندترین طلای رقابت‌های جهانی را کسب کردند.

>>> حاشیه‌های آقای رئیس

البته شاید یکی از ممهمترین حاشیه‌های این فدراسیون را باید مربوط به رییس پیشین آن دانست.

محمدصادق فرجی یکی از روسای بازنشسته‌ای بود که با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، باید از سمتش کنار می‌رفت، وی تلاش زیادی برای ماندگاری در سمتش داشت و تا حداکثر مهلت قانونی بر صندلی ریاست تکیه زد، اما نتوانست مدارک لازم برای ماندگاری اش را تهیه کند.

پس از جدایی فرجی، وزارت ورزش و جوانان محسن آشوری دبیر کهنه کار این فدراسیون را به عنوان سرپرست فدراسیون کاراته تا برگزاری مجمع انتخاباتی منصوب کرد.

در زمان نام نویسی از­ نامزدهای­­ ریاست هم، فرجی بار دیگر با حضور و ثبت نام در انتخابات خبرساز شد، اما باز هم نتوانست در­زمان مقرر مدارک خود را ارائه دهد تا در هفته پایانی اسفند، اعضای مجمع فدراسیون رای به ریاست سیدحسن طباطبایی دهند؛ البته برای این انتخابات هم حاشیه‌های زیادی تصور می‌شد، از حضور مدیران قبلی امتحان پس داده تا ژن‌های خوب، با این حال اعضای مجمع به گزینه مدنظر خود رای اعتماد دادند تا انتخاباتی بدون حاشیه در روز مجمع برگزار شود.

با روی کار آمدن طباطبایی در ۲۳ اسفند، وی اعلام کرد که تا پنج ماه تغییری در ارکان فدراسیون نخواهد داد، او البته در همان ابتدا محسن آشوری را به عنوان دبیر خود معرفی کرد، هر چند که در مراسم معارفه، آشوری در صحبت هایش خبر از برنامه‌های جدیدی برای خود در سال آینده داده است و این گمانه زنی‌ها نسبت به جدایی وی از کاراته شنیده می‌شود.

>>> شروع آسیایی

اما ابتدای امسال و در اردیبهشت ماه، کاراته کا‌های رده پایه در هفدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی نوجوانان، جوانان و امید‌های آسیا به میزبانی ژاپن اعزام شدند و با کسب ۱۶ مدال (پنج طلا، چهار نقره و هفت برنز) عنوان نایب قهرمانی رده‌های نوجوانان و جوانان را کسب کردند.

در تیرماه نیز کاراته کا‌ها به ۲ رقابت اعزام شدند، ابتدا در آخرین مرحله از مسابقات کسب سهمیه المپیک بوئنوس آیرس جوانان به میزبانی «اوماگ» کرواسی، کاراته کا‌های جوان موفق شدند، به پنج سهمیه المپیک برسند که یکی از سهمیه‌ها با وایلدکارت بدست آمد.

سپس تیم ملی کاراته در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا به میزبانی اردن شرکت کرد و هشت مدال (چهار طلا، یک نقره و سه برنز) و عنوان نایب قهرمانی را بدست آورند.

پانزدهمین دوره رقابت‌های دانشجویان جهان هم تیر امسال در ژاپن برگزار شد و کاراته کا‌های ایران ۱۰ مدال (یک طلا، چهار نقره و پنج برنز) و عنوان نایب قهرمانی جهارن را کسب کردند.

>>> موفق در جاکارتا

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اوج کار کاراته ایران در سال ۹۷ بود، جایی که مردان و بانوان به هشت مدال (۲ طلا، سه نقره و سه برنز) در شهریور ماه رسیدند و یکی از بهترین‌ها در کاروان اعزامی ایران بودند.

>>> بچه المپیک برای توکیو

کاراته در نخستین حضورش در المپیک بوئنوس آیرس جوانان چهار مدال (یک طلا در بخش پسران و سه برنز در بخش دختران) را مهر امسال تجربه کرد تا آزمونی باشد برای نخستین­ حضور رسمی در المپیک تابستانی. کمیته بین المللی المپیک فعلا با حضور رشته کاراته در المپیک ۲۰۲۰ توکیو موافقت کرده است.

>>> هت تریک در مادرید

اما پانزدهمین دوره مسابقات جهانی کاراته به میزبانی مادرید در اسپانیا برای شاگردان سیدشهرام هروی خوش یمن بود.

آن‌ها در کسب طلای کومیته تیمی جهان هت تریک کردند و برای سومین بار ارزشمندترین مدال طلای رقابت‌های جهانی را کسب کردند.

کاروان کاراته مردان و بانوان ایران با کسب هفت مدال (۲ طلا، یک نقره و چهار برنز)، عنوان نایب قهرمانی جهان را در آبان امسال به نام خود ثبت کرد.

>>> پرقدرت در کاراته وان

حضور در لیگ‌های جهانی کاراته موسوم به «کاراته وان» دیگر برنامه‌های فدراسیون بود تا علاوه بر حفظ آمادگی قهرمانان و آشنایی با رقبا بتوانند امتیازات رنکینگ المپیکی خود را برای کسب سهمیه المپیک توکیو ارتقا دهند، البته فدراسیون کاراته تلاش زیادی برای اعزام ملی پوشان به لیگ‌های جهانی داشت، هرچند که برخی از اعزام‌ها با هزینه شخصی انجام شد.

کاراته کا‌ها ابتدا در لیگ جهانی ترکیه با کسب ۱۲ مدال (سه طلا، ۲ نقره و هفت برنز) عنوان قهرمانی را در خردادماه کسب کردند، سپس شهریور ماه در کاراته وان برلین آلمان سه مدال (یک طلا و ۲ برنز) بدست آوردند و در لیگ جهانی پاریس فرانسه که بهمن سال ۹۷ برگزار شد، ۶ مدال (یک طلا، سه نقره و ۲ برنز) گرفتند.

در کاراته وان دبی امارات در ماه پایانی سال هم ۱۰ مدال (یک طلا، ۲ نقره و هفت برنز) و عنوان قهرمانی کومیته مردان و چهارمی مجموع مردان و بانوان را کسب کردند و در سالزبورگ اتریش با ۶ مدال (۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز)، عنوان قهرمانی کومیته مردان، نایب قهرمانی کومیته بانوان و نایب قهرمانی مجموع به کار خود در لیگ جهانی امسال پایان دادند.

>>> آغازی دوباره با آسیا

کاراته سال ۹۸ را با حضور در رقابت‌های قهرمانی رده‌های پایه آسیا در اردیبهشت ماه آغاز می‌کند و در سال کسب سهمیه المپیک امیدواری‌های زیادی دارد تا بتواند با سهمیه کامل راهی توکیو شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا