بی‌مهری فدراسیون کاراته به ورزشکاران خراسان‌جنوبی/ حمایت از مدال‌آوران روزنه امید المپیکی شدن

بعد از ۳ سال هیأت کاراته خراسان‌جنوبی نتوانسته است فرش قرمزی را برای مسؤولان فدراسیون پهن کند و محرومیت‌های استان را به سمع و نظر مرکزنشینان برساند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، «کاراته» ورزشی با ریشه ژاپنی از دو واژه «کارا» و «ته» یعنی مبارزه با دست خالی گرفته شده که در این راه؛ دل و ذهن رزمی‌کار از تمام خواسته‌های دنیوی و غرور بی‌جا خالی گردد و در نهایت فرد می‌بایست بر عادات ناپسند خویش فائق آید.

کاراته به‌صورت سیستماتیک از ۱۹۱۲ توسط ژاپن به جهان معرفی و در سال ۱۹۶۴ فدراسیون رسمی کاراته هم‌زمان با بازی‌های المپیک ژاپن تشکیل شد و نخستین دوره مسابقات جهانی این رشته در سال ۱۹۷۰ برگزار و با حضور ۳۲ کشور سازمان جهانی کاراته رسمیت پیدا کرد.

هنر رزمی کاراته در سال ۱۳۴۲ توسط فرهاد وارسته در ایران پایه‌گذاری و به سال ۱۳۵۳ فدراسیون کاراته ایران راه‌اندازی شد و مرتضی کاتوزیان نخستین کمربند مشکی کشورمان را اخذ کرد.

کاراته بیرجند توسط یک سرباز احیاء شد

مدیر باشگاه کاراته سبزبان در گفت‌وگو با فارس از نخستین روزهای فعالیت این رشته ورزشی در بیرجند می‌گوید: عصر پنجشنبه‌ تابستان ۱۳۶۰ بود که استاد مرحوم محمد پورابراهیمی وارد باشگاه کشتی شهید سیدهاشم کوشه‌ای بیرجند شد، در گوشه‌ سالن به تمرین کاراته پرداخت و در پایان به سمت من که شلوار کاراته پوشیده بودم آمد و پرسید «رزمی‌کار هستید؟» عرض کردم: کونگ‌فو را زیر نظر پرفسور لسانی در مشهد فراگرفته‌ام و کاراته را پیش استاد ایرج مهدی زاده در مسجد یاکریم پائین‌شهر بیرجند آموخته‌ام.

شیهان محمود سبزبان ادامه داد: چون استاد پورابراهیمی در پاسگاه ژاندارمری کلاته‌سلیمان مشغول خدمت مقدس سربازی بود، به منظور استفاده از وجود استاد در راه‌اندازی کاراته کلاسیک به سراغ سرهنگ محمدی‌گیو رفتیم تا پورابراهیمی به هنگ ژاندارمری بیرجند منتقل شد، به همراه استاد سلیمانی ژیمناستیک‌کار و رجب‌زاده وزنه‌بردار در سالن شهید کوشه‌ای زانوی تلمذ زدیم، آموزش‌های خود را با استاد پورابراهیمی در باشگاه جهان‌پهلوان تختی، سالن دبیرستان شریعتی و شهید قرنی پائین‌شهر ادامه دادیم و پس از سالها کسب تجربه برای ترویج این رشته در مناطق مختلف بیرجند باشگاه‌های آموزشی کاراته را راه‌اندازی کردیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در ارتباط با تأسیس هیأت کاراته‌ بیرجند عنوان کرد: خودمان با هزینه شخصی راهی مسابقات استانی خراسان بزرگ، منطقه‌ای و کشوری می‌شدیم تا اینکه بعدها محمد مهرور از مسؤولان وقت تربیت‌بدنی بیرجند به سراغمان آمد و سیدمحمدرضا حسینی از سوی کاراته‌کاها برای ساماندهی این رشته ورزشی عهده‌دار مسؤولیت شد.

پیشکسوت کاراته خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی هیأت کاراته استان همزمان با استان شدن در سال ۱۳۸۴ توسط وطن‌چی خبر داد و افزود: دکتر منوچهر محمدی‌مقدم به مدت چهار سال و دکتر ناصر زردی برای یک سال سکان‌داری هیأت را مدیریت کردند و از اردیبهشت ۱۳۹۴ رامین احمدی‌پیما ریاست این هیأت را بر عهده دارد.

سبزبان خواستار ارج نهادن به پیشکسوتان کاراته و بهره‌گیری از تجربه و تخصص خاک‌خورده‌های رزمی‌کاران و کاراته‌کاها شد و تأکید کرد: از استعدادهای بالقوه و توانمندی‌های موجود چندان استفاده بهینه نشده و جایگاه مناسبی نیز برای منتقدین در مسؤولیت‌های هیأت وجود ندارد به طوری به‌راحتی کنار گذاشته می‌شوند.

خانه کاراته بیرجند از موروثی شدن درآید

مدیر باشگاه کاراته سلیمانی از پولکی شدن مربیان به جای همت در ارتقاء علمی و دانش روز این ورزش گفت و عنوان کرد: هزینه گرفتن دان‌ها و کمربندهای کاراته بسیار بالا است و از سویی نظارتی نیز بر آن نمی‌شود.

پیشکسوت کاراته خراسان‌جنوبی خواهان توجه جدی و سیستمی از باشگاه‌های کاراته خراسان‌جنوبی شد و تأکید کرد: خانه کاراته شهرستان بیرجند باید تکانی بخورد و از حالت موروثی درآید چراکه به‌عنوان مهم‌ترین و پویاترین مرکز آموزشی، استعدادیابی و پرورش کاراته از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حمید سلیمانی ضعف مدیریت و عدم اقتدار در عزل و نصب‌ در هیأت کاراته را معضل بزرگی دانست و افزود: در قسمت‌هایی از عملکردهای هیأت مشکل داریم که باید از خرد جمعی و تجربه پیشکسوتان بیش از این برخوردار شد.

رشته المپیکی «کاراته کنترلی» در خراسان‌جنوبی جایگاهی ندارد

نایب‌رئیس هیأت کاراته شهرستان بیرجند از عدم توجه لازم به سبک کنترلی که رشته‌ای المپیکی است گلایه داشت و متذکر شد: در خراسان‌جنوبی فقط چهار بانوی مربی سبک کاراته کنترلی فعال و مشغول آموزش و ترویج این رشته ورزشی هستند.

کیخایی از عدم همکاری لازم باشگاه‌های کاراته شهرستان‌ها با بانوان مربی اظهار ناخوشنودی کرد و افزود: داشتن ۳۰ هنرجو در فصل مدارس با توجه به امکانات ضعیف فنی برای هر شیفت کاری، بسیار سخت است.

وی خواستار اختصاص ساعات ویژه بانوان برای استفاده از پایگاه قهرمانی خراسان‌جنوبی شد و تأکید کرد: در راستای شناسایی و پرورش استعدادهای بالقوه ورزشی به منظور مقام‌آوری در مسابقات قهرمانی کشور باید به خانه کاراته توجه بیشتری بشود و به امکانات جدید و به‌روز مجهز شود.

مسؤول سبک کاراته کنترلی خراسان‌جنوبی از فعال بودن بخش آقایان این رشته در شهرستان‌های بیرجند، سرایان و فردوس خبر داد و افزود: در بخش بانوان کاراته کنترلی نیز شهرستان‌های قاین، طبس و بیرجند فعالیت دارند.

محمدعلی بخشی با اشاره به حضور کاراته‌کاهای کنترلی خراسان‌جنوبی در المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور و عدم گرفتن نتیجه مناسب گفت: در این رشته ورزشی المپیکی زمانی تحول و ارتقایی پیدا خواهیم کرد که مسابقات قهرمانی برنامه‌محور و مستمری برگزار شود، لیگ‌های استانی مثل سایر نقاط کشور برنامه‌ریزی و اجرایی گردد و اردوهای مشترک با قهرمانان استان‌های مجاور داشته باشیم.

وی خواستار حمایت مالی و معنوی از مربیان سبک کاراته کنترلی که از جیب خود هزینه می‌کنند، شد و گذاشتن کلاس‌های استاژ و آشنایی مربیان و داوران با جدیدترین قوانین جهانی این رشته را ضروری دانست.

حمایت شوم تضمین المپیکی شدن را می‌دهم

قهرمان کاراته خراسان‌جنوبی در میادین بین‌المللی نیز گفت: از شش سالگی به ورزش کاراته روی آوردم، تاکنون در سه مسابقه خارج از کشور صربستان، ژاپن و باکو با هزینه شخصی شرکت کردم و مدال‌های رنگی را برای خراسان‌جنوبی کسب نمودم.

سپیده غلامی معتقد است چنانچه مورد حمایت‌های مالی و معنوی قرار گیرد با توجه به توانمندی و تجربه‌ای که دارد می‌تواند در کشور خوش بدرخشد و به‌عنوان نماینده خراسان‌جنوبی و ایران اسلامی در مسابقات المپیک آتی حضور داشته باشد.

فدراسیون کاراته تبدیل به بنگاه اقتصادی شده است

رئیس هیأت کاراته خراسان‌جنوبی از وجود یک هزار و ۵۵۵ ورزشکار سازمان‌یافته خراسان‌جنوبی در سال جاری خبر داد و افزود: کسب ۱۷۵ مدال رنگی در مسابقات کاراته قهرمانی سبک‌های آزاد کشوری و منطقه‌ای و ۱۰ نشان فدراسیونی حاصل تلاش ورزشکاران استان طی ۱۵ اعزام در سال ۹۷ است.

رامین احمدی‌پیما در ارتباط با اعتبارات اختصاص‌یافته به هیأت کاراته خراسان‌جنوبی در سال جاری گفت: اداره کل ورزش و جوانان ۲۴۰ میلیون ریال به هیأت استان کمک کرده و ۱۹۰ میلیون  و ۷۰۰ هزار ریال نیز به حساب هیأت شهرستان‌ها واریز نموده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که تعاملات هیأت کاراته خراسان‌جنوبی با فدراسیون چگونه است، خاطرنشان کرد: برای سفر رئیس فدراسیون دعوتنامه‌هایی ارسال شده که خواستار تهیه بلیط هواپیما برای ایاب و ذهاب و اسکان مسؤولان در هتل توسط هیأت کاراته استان شدند که ما چنین اعتباری نداشته و از سویی اطمینانی نیز برای مساعدت و کمک فدراسیون و جبران این هزینه‌کرد به استان را نداریم.

رئیس هیأت کاراته خراسان‌جنوبی در خصوص ۱۵ درصد کل اعتبارات وزارت ورزش به فدراسیون‌ها که بایستی توسط هیأت‌ استان‌ها جذب شود، گفت: فدراسیون بدهی‌های زیادی دارد و وقتی رئیس فدراسیون جواب تلفن‌های ما را نمی‌دهد چه انتظاری برای تخصیص چنین اعتباری باید داشت.

احمدی‌پیما از فدراسیون کاراته به‌عنوان بنگاه اقتصادی در ارتباط با دریافت شهریه کلاس‌های مربیگری، داوری، دان و کمربند نام برد و افزود: برای دوره مربی‌گری نفری ۷ میلیون ۵۰۰ هزار ریال درخواست کردند که ورزشکاران چنین توانمندی در پرداخت آن ندارند.

 وی در خصوص حذف منتقدین از حوزه مدیریت هیأت کاراته خراسان‌جنوبی عنوان کرد: تلفن و گوش من برای شنیدن صحبت‌های ۲۴ ساعته همه دست‌اندرکاران و فعالان ورزش کاراته‌باز است و برای رفع هرگونه مشکل به اکثر شهرستان‌ها با هزینه شخصی سفر کرده‌ام.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا