نگاهی متفاوت بر عملکرد بانوان در اسپانیا

نزدیک به دو هفته از رقابت های جهانی اسپانیا می گذرد اما سایت های خبری به جای پرداختن به موفقیت بی سابقه کاراته، در پی زیر سوال بردن نتایج بانوان هستند؛

به گزارش کاراته نیوز، بانوانی که برای سومین دوره ی متوالی است که در پیکارهای جهانی حضور یافته اند و نسبت به آقایان کاملا بی تجربه هستند اما در این بین سومین قهرمانی پیاپی در رقابت های کومیته تیمی مردان و کسب نائب قهرمانی تیم ملی کاراته برای نخستین بار در مجموع مدالی، اتفاقی بود که بسیار کم به چشم آمد و برخی رزمی نویسان از تنها نقطه تاریک این رقابت ها برای رسیدن به اهداف شخصی خود قلم می زنند تا فدراسیون و افرادی که برای موفقیت در این پیکارها گام برداشتند را زیر سوال ببرند.

البته نمی توان منکر این موضوع شد که با توجه به ترکیب تیم ملی بانوان و تجربه ی بالای بازیکنان انتظار بیشتری از آنان می رفت. درست است که بانوان ما دستشان از مدال کوتاه ماند اما این پیکارها نکات مثبتی هم در پی داشت که در ادامه به آن می پردازیم.

حمیده عباسعلی(دارنده مدال نقره و برنز پیکارهای جهانی، دارنده مدال طلا و برنز بازی های آسیایی) پگاه زنگنه (کاپیتان تیم ملی بانوان و دارنده مدال برنز رقابت های آسیایی اندونزی) و فاطمه چالاکی (دارنده دو مدال بازی های آسیایی گوانگ ژو و اینچئوان کره جنوبی و دو مدال طلا لیگ های جهانی) در عملکردی دور از انتظار بدون برد در رقابت های انفرادی، در دور اول از گردونه رقابت ها کنار رفتند.

در وزن منهای ۶۱ کیلوگرم، رزیتا علیپور که اخیراً روش کسب مدال در پیکارهای مهم را آموخته بود پس از کسب مدال نقره کشورهای اسلامی و در ادامه مدال نقره بازی های آسیایی با انگیزه فراوان در اسپانیا حاضر شد و به عنوان نماینده ایران به روی تاتامی رفت و حریفانی از آذربایجان، بلژیک، ازبکستان، دانمارک را شکست داد و به جمع هشت نفر برتر راه یافت و در برابر ین ژیائوین، نفر اول رنکینگ این وزن تن به شکست داد. البته با حضور نماینده چینی در فینال، علیپور شانس حضور در جدول رپه شارژ را پیدا کرد و شاید اگر مشکلاتی که برای آیدی کارت این بازیکن پیش از مسابقات رپه شارژ و برخورد رافائل اورتگا، عضو کمیته داوران فدراسیون جهانی نبود و همانطور که احمد صافی، کارشناس کاراته ایران در صحبت های خود در پخش اینستاگرامی بازی ها اشاره کرد، داوران قضاوت عادلانه تری داشتند، وی می توانست به حداقل مدال این رقابت ها دست پیدا کند.

البته سارا بهمنیار (دارنده دو مدال نقره امیدهای جهان و لیگ جهانی ژاپن) که تجربه تلخی از پیکارهای آسیایی اردن به دست آورده بود، توانست با نمایشی خوب و قابل تحسین حریفانی از لیتوانی، چین و مراکش را شکست دهد، اما در دور یک هشتم برابر نماینده ترکیه شکست خورد و در ادامه با راهیابی به جدول شانس مجدد، حریفانی از کشورهای صربستان و روسیه را شکست داد و به مدال برنز این رقابت ها دست پیدا کند و تنها مدال تیم کاراته بانوان در رقابت های جهانی اسپانیا را کسب کند.

اما تیم بانوان در بخش کومیته تیمی عملکرد به مراتب بهتری از رقابت ها انفرادی داشت و نسبت به دوره های گذشته به مراحل بالاتری راه یافت اما علیرغم تمام شایستگی های ممکن با شکست برابر ژاپن صاحب نام و نماینده میزبان، نتوانستند به مدال دست پیدا کنند و به عنوان پنجمی رضایت دادند.

کومیته تیمی ایران با ترکیب پگاه زنگنه، حمیده عباسعلی، فاطمه چالاکی و رزیتا علیپور پس از شکست تیم های سنگال و هلند مغلوب ژاپن شد و در جدول شانس مجدد برابر ترکیه پرستاره و دارنده مدال برنز کومیته تیمی در پیکارهای جهانی آلمان به پیروزی برسیم. تیم ترکیه در این مسابقه با استفاده از سراب اوزچلیک، طوبی یاگان و مروه کوبان که تمامی این نفرات جزو نفرات یک تا ده رنکینگ جهانی هستند، برابر ایران صف آرایی کرد و مغلوب کومیته تیمی ایران شد. بازیکنان کشورمان در مسابقه بعد به مصاف کوزوو رفتند و با پیروزی در این دیدار برابر نماینده میزبان قرار گرفتند. تیم کشورمان در این رقابت مقابل اسپانیا تن به شکست داد تا دستشان از مدال کوتاه بماند.

لازم به ذکر است تیم ایران در بخش تیمی در این رقابت ها هلندی را شکست داد که در رقابت های جهانی اتریش در سال ۲۰۱۶ با نتیجه یک بر صفر مغلوب این تیم شده بود. همچنین تیم ایران در رقابتی نزدیک برابر تیم ژاپن مغلوب تیم داوری این مسابقات شد. در فیلم هایی که از این مسابقه در دست هست، داوران این مسابقه در قضاوتی پر حرف و حدیث به وضوح حق بازیکنان ایرانی را ندادند تا این تیم برابر ژاپن تن به شکست دهد.

البته با توجه به اتفاقات و شرایط تیم ملی بانوان اگر نگاهی جامع و مقایسه ای به نتایج این تیم از رقابت های آسیایی اردن تا به امروز بیاندازیم، تیم بانوان روند رو به رشد قابل توجه ای را سپری کرد. موضوعی که همواره در نقدهای اخیر به صورت پرتکرار علیه تیم بانوان استفاده شد، بها ندادن به جوانان و عدم حمایت از آنان است. اما با نگاهی به ترکیب (سارا بهمن یار، طراوت خاکسار، شیما آل سعدی، مبینا کاویانی و حمیده عباسعلی) به پیکارهای آسیایی اردن که تیر ماه امسال برگزار شد اعزام شدند و ماحصل آن یک مدال طلا حمیده عباسعلی و یک برنز در وزن منهای ۶۱ کیلوگرم بود. در پیکارهای بازی های آسیایی اندونزی نیز تیم ایران با ترکیب (طراوت خاکسار، رزیتا علیپور، پگاه زنگنه و حمیده عباسعلی) شرکت کرد که هر چهار بازیکن صاحب مدال شدند، خاکسار و علیپور به مدال نقره دست یافتند و زنگنه و عباسعلی به مدال برنز رسیدند. فدراسیون کاراته طی دو سال اخیر بسیاری از جوانان مستعد خود را در لیگ های جهانی به میدان فرستاد اما هرگز نتایج خوبی به دست نیامد

امیدواریم در ادامه رزمی نویسان در کنار انتقادات سازنده، به موفقیت های کاراته ایران نیز اشاره کنند تا دید جامعه ورزش به کاراته منفی نباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا