تکلیف سه رئیس فدراسیون بازنشسته مشخص شد/ فوتبال بازهم خبرساز است!

یکی از مدیران وزارت ورزش با تاکید بر اینکه تکلیف تاج باید در مجمع این فدراسیون مشخص شود گفت که روسای والیبال و کاراته به عنوان تنها روسای باقی مانده بازنشسته این هفته کنار می‎روند.

 

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر حالا که فینال لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسیده، مهمترین تمرکز ورزش و تصمیم گیرندگانش باید روی مسئله بازنشسته ها باشد و مدیرانی که به وسطه قانون ابلاغی رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت به کارگیری بازنشسته ها، باید ترک پست کنند به خصوص اینکه نادیده گرفتن آن طی مهلت دو ماهه تعیین شده، «جرم» به حساب می آید.

البته قانون ابلاغی تا به امروز در مورد ۷ نفر از روسای فدراسیون ها اعمال شده است. تغییرات در فدراسیون ها برای کنار رفتن بازنشسته ها از ۲۴ مهرماه و از فدراسیون های قایقرانی، ورزش های ناشنوایان، چوگان و هاکی کلید خورد. در ادامه هم مدیریت فدراسیون ورزش های سه گانه پس از سال ها از سردار صبور گرفته شد. هندبال و جودو هم دیگر فدراسیون هایی بودند که روسای آنها مشمول قانون شده و بر همین اساس استعفا کردند.

حالا اما چند روز بیشتر به پایان مهلت تعیین شده برای کنار رفتن بازنشسته ها باقی نمانده در حالیکه پرونده بازنشسته ها در مجموعه ورزش بسته نشده است. به خصوص اینکه هنوز در مورد احمد ضیایی و مهدی تاج تصمیم گیری مشخصی صورت نگرفته است؛ مدیرانی که کنار رفتن آنها بیش از هر بازنشسته ورزشی دیگری با ابهام و حاشیه همراه بوده و حتی وزارت ورزش را هم با چالش هایی مواجه کرده است.

البته که به گفته یک مقام مسئول در وزارت ورزش، احمد ضیایی همین هفته و پس از بازگشت از سوئیس، مدیریت والیبال را تحویل می دهد و در مورد مهدی تاج و فدراسیون فوتبال هم مجمع این فدراسیون باید تصمیم گیری کند.

علی رغبتی مدیر کل دفتر برنامه‎ریزی و نظارت حوزه ورزش وزارت ورزش در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر این دو موضوع گفت: کاراته دیگر فدراسیونی است که مشمول قانون بازنشستگی می شود و مدیریت آن این هفته تغییر خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه ۲۶ آبان ماه آخرین مهلت برای اجرای قانون ابلاغی رئیس جمهور است، گفت که به جز فوتبال، والیبال و کاراته هیچ فدراسیون دیگری مشمول قانون نمی شود.

* خبرگزاری مهر: پایان این هفته، پایان مهلت تعیین شده برای اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته ها است. طی چند روز باقی مانده شاهد چه تغییراتی خواهیم بود.

– علی رغبتی: البته ۲۶ آبان ماه زمان نهایی برای اجرای قانون است چون این قانون ۲۶ شهریورماه به ما ابلاغ شد. البته تفاوت زیادی هم ندارد اما در هر صورت شنبه آینده آخرین فرصت تعیین شده است.

* تا ۲۶ آبان ماه که آخرین فر صت است، چه اتفاقات مهمی در رابطه با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته ها رقم می خورد؟

– در مجموع و طبق بررسی های صورت گرفته، ۱۰ فدراسیون مشمول قانون می شدند که تاکنون مدیریت ۷ فدراسیون تغییر کرده است. در مورد سه فدراسیون دیگر هم به زودی تصمیمات لازم گرفته می شود.

* مشخصا این فدراسیون ها کدام هستند؟

– فوتبال، والیبال و کاراته.

* چرا وزارت ورزش زودتر از این در مورد این فدراسیون ها و مدیریت بازنشسته آنها تصمیم گیری نکرد؟

– کاراته مسابقات قهرمانی جهان را در پیش داشت ضمن اینکه در مورد فرجی با توجه به اعلام بازنشستگی زودتر از مقرری که داشت، استعلام گرفته بودیم. در مورد والیبال هم به خاطر اجلاس جهانی و حضور احمد ضیایی، اجرای قانون را به تاخیر انداختیم. به هر حال برای حضور در چنین اجلاس هایی از ماه ها قبل، نام افراد شرکت کننده تعیین می شود و قرار بود ضیایی به عنوان رئیس فدراسیون والیبال ایران برای حضور در آن، عازم سوئیس شود. به هر حال حالا مسابقات جهانی کاراته تمام شده و اجلاس جهانی والیبال هم تا پایان هفته به اتمام می رسد.

* یعنی طی این هفته در مورد مدیریت کاراته و والیبال تعیین تکلیف می شود؟

– بله؛ فرجی و ضیایی به خاطر بازنشسته بودن از کاراته و والیبال می روند. مشکل خاصی هم نیست.

* وزارت ورزش در مورد فوتبال چه برنامه ای دارد؟

– برای فوتبال و تعیین تکلیف تاج و مدیریت آن، مجمع این فدراسیون باید تشکیل شود.

 * ظاهرا مسئولان فدراسیون فوتبال نامه ای به وزارتخانه داده اند تا تکلیف دولتی یا غیردولتی بودن این فدراسیون مشخص شود.

– از این نامه هیچ اطلاعی ندارم. محمدرضا داورزنی معاونت ورزش قهرمانی هم که فعلا ایران نیست. وی برای حضور در اجلاس جهانی والیبال عازم سوئیس شده است. داورزنی هم تا دوسه روز دیگر باز می گردد و در این مورد بررسی های لازم را خواهد داشت.

*  موضع وزارت ورزش در رابطه با فوتبال چیست؟

– ظاهرا در نشستی که اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با رئیس مجلس داشتند، لاریجانی تاکید کرده قانون منع به کارگیری بازنشسته ها شامل فدراسیون فوتبال هم می شود. در واقع مجلس این فدراسیون را از دیگر فدراسیون ها تفکیک نکرده است. مجموعه ورزش هم مصوبات مجلس را اعمال می کند. به هر حال در مواردی که ابهامی وجود دارد، مجلس تعیین تکلیف می‌کند مانند ابهاماتی که در رابطه با شهردار وجود داشت و مجلس تاکید کرد که قانون شامل حال شهردار هم می شود. این موضوع برای ما هم صدق می کند.

* با این اوصاف تشکیل مجمع فدراسیون فوتبال که به آن اشاره کردید، چه زمانی باید انجام شود؟

– این موضوع باید در فدراسیون فوتبال بررسی و در مورد آن تصمیم گیری شود. به هر حال همین روزها باید این کار انجام شود.

* به هر حال کمتر از یک هفته به پایان مهلت تعیین شده برای اجرای قانون باقی مانده است. فکر می کنید شرایط برای برگزاری مجمع در این مدت کم مهیا باشد؟

– بله؛ زمان محدود است اما در جودو هم با تشکیل مجمع فوق العاده، در مورد مدیریت آن تصمیم گیری شد.

* جودو پیگیر عمل به قانون بود اما ظاهرا در فوتبال اراده ای در این زمینه دیده نمی شود. مسئولان این رشته طی روزهای گذشته بیشتر پیگیر راهی برای ادامه فعالیت بودند تا عمل به قانون؟!

– اینگونه هم نیست. در فوتبال هم تاکنون بی قانونی نداشته ایم. مدیران این فدراسیون، کارهای شان را با قانون تطبیق داده اند. حالا هم فکر می کنم این کار را انجام دهند.

* اگر طی مدت زمان قانونی باقی مانده، مجمع فدراسیون فوتبال برای رسیدگی به مدیریت آن تشکیل نشود، چه می شود؟

– این را در نظر داشته باشید که در کشور قوه مقننه قانون گذار است، قوه مجریه بر اجرای قانون نظارت دارد و قوه قضائیه هم به تخلفاتی که در رابطه با اجرای قانون ایجاد می شود، رسیدگی می کند. در فدراسیون فوتبال هم به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی باید تصمیم گیری شود. به هر حال وزارت ورزش قانون ابلاغی رئیس جمهور را به تمام فدراسیون ها و در کل روسا و مدیران ورزش ابلاغ کرده است و کسانیکه شامل این قانون می شوند، باید به آن عمل کنند.

* در مورد والیبال و کاراته و تاکیدی که بر کنار رفتن روسای فعلی آنها داشتید، آیا گزینه های سرپرستی هم مشخص شده اند؟

– نام گزینه هایی مطرح است اما هنوز گزینه ای قطعی نشده است. وزیر ورزش در این زمینه تصمی گیری قطعی را خواهد داشت.

* مثلا در مورد والیبال نام احمد سعادتمند بیشتر از دیگر گزینه ها مطرح است؟

– من هم شنیده ام اما هنوز که وزیر ورزش حکمی نداده است. این را هم باید در نظر داشت که برخی دوستان به دنبال ریاست فدراسیون ها هستند اما در صورت سرپرست شدن، نمی توانند کاندیدای ریاست شوند چون قانون چنین اجازه ای به آنها نمی دهد.

* تصمیم وزارت ورزش برای بازنشسته های این وزارتخانه چیست؟

– اطلاعی در این زمینه ندارم.

* فریبا محمدیان و محمدجواد عباباف از بازنشسته های وزارت ورزش هستند؟

– فعلا وزارت ورزش تصمیمی نگرفته است. هر دو هم کارشان را دنبال می کنند.

* دستگاه های نظامی و امنیتی می توانند یک درصد از ظرفیت پرسنلی خود را با جذب نیروهای بازنشسته تکمیل کنند و عباباف به دنبال استفاده از این قانون است اما ظاهرا  پرسنل نظامی و امنیتی بازنشسته فقط در دستگاه خود مجاز به استفاده از این قانون برای ادامه فعالیت هستند. 

– من هم از این قانون اطلاع دارم. به هر حال عباباف هم در وزارت روزش به عنوان مدیرکل حراست فعالیت مربوط به دستگاه خود را پیگیری می کند اما در کل نمی دانم تصمیم گیری در این مورد چیست.

* در مورد فریبا محمدیان چطور؟ ظاهرا وی هم تلاش هایی برای کسب مجوز از وزارت آموزش و پرورش داشته تا ادامه فعالیت داشته باشد. به نتیجه رسیده است؟

– باور بفرمایید اطلاعی ندارم. فعلا که معاونت بانوان با مدیریت وی برنامه هایش را دنبال می کند.

* سپاس از وقتی که گذاشتید. صحبت خاصی ندارید؟

– ممنون از شما؛ این اطمینان وجود داشته باشد که ورزش در هر شرایطی تابع قانون است و از آن تمکین می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا