فرجی: موفقیت در بازی‌های آسیایی و المپیک بدون حمایت کمیته و وزارت ورزش سخت است

رئیس فدراسیون کاراته بر نیاز حمایت وزارت ورزش و کمیته المپیک برای موفقیت کاراته در بازی‌های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک تاکید کرد.

به گزارش کاراته نیوز محمد صادق فرجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص عملکرد کاراته ایران در نخستین دوره مسابقات کاراته وان اظهار داشت: در ابتدا باید از همکاران خودم در فدراسیون کاراته که نهایت تلاش را برای اعزام تیم‌های ملی با نهایت توان به مسابقات پاریس داشتند و همچنین از سرمربیان و مربیان که در پروسه اردوها تلاش کردند، تشکر کنم. ما در سال ۲۰۱۷ نتایج خوبی را در مسابقات لیگ، قهرمانی آسیا و کاراته وان‌ها کسب کردیم و خدا را شکر سالی پر از موفقیت و پیروزی را پشت سر گذاشتیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم سال ۲۰۱۸ نیز برای کاراته ایران پر از موفقیت باشد. البته هر چه به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و المپیک ۲۰۲۰ نزدیک‌تر می‌شویم کار ما سخت‌تر خواهد شد و نیاز است بچه‌ها تلاش بیشتری داشته و اردوهای منظم و مسابقات تدارکاتی بیشتری داشته باشیم. در کنار آن باید حضور جدی در مسابقات کسب المپیک داشته باشیم چون اعتقاد دارم گرفتن سهمیه از خود مسابقات المپیک سخت‌تر خواهد بود.

رئیس فدراسیون کاراته تاکید کرد: کسب سهمیه و موفقیت نیز نیازمند حمایت همه جانبه است و باید در کنار برنامه‌ریزی دقیق خود فدراسیون، استفاده از تمام ظرفیت‌ها، خرد جمعی در سایه آرامش و همدلی به حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان نیز نیازمند هستیم که از همه مهم‌تر است. اگر حمایت وزارت ورزش و کمیته المپیک نباشد کار کسب سهمیه ما خیلی سخت است. برای کسب سهمیه و حضور قوی در مرحله اول به یکسری زیر ساخت‌ها نیاز داریم اما متاسفانه حدود یکسال است که علی‌رغم صحبت با داورزنی هنوز به نتیجه نرسیدیم.

فرجی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم قول‌هایی که به ما داده شده اما هنوز این موضوع زیرساخت برای فدراسیون کاراته مهیا نشده است. اعتقاد دارم کاراته جزو رشته‌های پر مدال المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود و توانایی این را دارد که یک ضلع دیگر به چهار ضلعی رشته‌های مدال‌آور ما اضافه کند. این موضوع نیز با توجه به حضور نفرات برتر دنیا برای همه اظهرمن الشمس است و حرف ما نیز مشخص است که با حضور این بچه‌ها توانایی، ظرفیت و قابلیت حضور روی سکوی المپیک را داریم.

وی با ابراز رضایت از عملکرد تیم ملی در پاریس، عنوان کرد: خدا را شکر بچه‌های ما بهترین نتیجه را در مسابقات کاراته وان پاریس کسب کردند و از پنج فرصت در بخش مردان دو مدال طلا و دو مدال برنز کسب کردند. این یعنی به غیر از وزن ۶۰ کیلوگرم بچه‌ها ما روی سکوی دیگر اوزان بودند.

رئیس فدراسیون کاراته در خصوص بازی‌های آسیایی اندونزی عنوان کرد: کاراته همیشه برای ورزش ایران در بازی‌های آسیایی نقش آفرینی کرده است و با توجه به اینکه کاراته جزو رشته‌هایی است که در روزهای آخر، مسابقات آن برگزار می‌شود این توانایی را دارد با کسب دو یا سه مدال طلا تاثیر زیادی در جایگاه ایران در رنکینگ مسابقات داشته باشد. اما همین جا باید اعلام کنم اگر به ما امکانات ندهد شاید نتوانیم این نتیجه یا حتی عملکرد بهتر نسبت به دوره گذشته را داشته باشیم.

فرجی در ادامه بیان کرد: نیاز است برای موفقیت کاراته در مسابقات پیش‌رو وزارت ورزش حمایت همه جانبه از کاراته داشته باشد و از لحاظ منابع مالی و زیر ساخت‌ها به کاراته کمک کند. در حال حاضر بچه‌های ما برای برگزاری اردوهای آماده‌سازی دچار مشکل هستند و هر اردوی ما در یک شهر در حال برگزاری است. باید اردوهای ما بصورت متمرکز برگزار شود و منابع مالی نیز تامین شود. در سال ۲۰۱۸ کاراته ۷ مسابقه کسب سهمیه دارد و حتما باید بچه‌ها در این رویدادها حضور داشته باشند تا سهمیه کسب کنند اما این عدد و رقمی که به عنوان بودجه کاراته در نظر گرفته شده تنها برای حضور در دو رویداد است. بودجه فدراسیون برای خیلی از کشورهایی که در مسابقات شرکت می‌کنند تنها شامل یک وزن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مسابقات کاراته وان پاریس ۸۱ کشور و ۷۵۶ شرکت کننده حضور داشتند. در هیچ رشته‌ای این تعداد ورزشکار در مسابقات شرکت نمی‌کنند و این در حالی بود که تمام نفرات شناخته شده و برتر دنیا نیز در مسابقات شرکت کرده بودند. در این شرایط در برخی اوزان نخستین دیدار برای بازیکنان ما فینال مسابقات بود. باید در این جا از وزارت ورزش و جوانان خواهش کنم به صورت ویژه کاراته و المپیکی ببینند تا بهترین نتیجه را کسب کنیم.

رئیس فدراسیون کاراته در خصوص عملکرد بانوان در مسابقات کاراته وان پاریس و تاثیر تغییرات کادرفنی نسبت به مسابقات قهرمانی آسیا در نتایج مسابقات اخیر عنوان کرد: نباید بانوان را با خط کش آقایان بررسی کرد و آنها را باید با توجه به ظرفیت‌هایشان بررسی کرد.نیاز است در قسمت بانوان فعالیت‌های بیشتر انجام بدهیم و در حال حاضر نیز در جوانان و امید در حال پشتوانه‌سازی خوبی هستیم.

فرجی افزود: مطمئن باشید در مراحل بعدی تیم خوبی در بانوان خواهیم داشت و هدف ما نیز از حضور بانوان در مسابقات کاراته وان در مرحله اول کسب مدال نیست. چند بازیکن تیم بانوان از نفرات تیم امید ما هستند و ما به دنبال کسب تجربه از حضور آنها در مسابقات هستیم تا بتوانند در بازی‌های آسیایی و به خصوص مسابقات جهانی اسپانیا کسب سهمیه و به امید خدا در المپیک نیز مدال کسب کنند.

وی در خصوص اظهارات نایب رئیس بانوان فدراسیون کاراته مبنی بر احتمال جذب مربی خارجی در بانوان گفت: نگاه شخصی من این است که مسئولیت بانوان را به خود آنها تفویض کنیم و اعتقاد دارم خود آنها از لحاظ بلوغ فکری و فنی توانایی اداره کار را دارند. خانم باقری نیز بحث استفاده از مربی خارجی را در حد یک پیشنهاد مطرح کردند و قاعدتا این موضوعات در جلسه کارشناسی مطرح خواهد شد اما فکر می‌کنم در بحث بانوان افراد زیادی را داریم که صاحب نظر هستند و می‌توانند کار را انجام بدهند. در قسمت بانوان نکته‌ای مهم این است که مجری خوبی باید داشته باشیم چرا که برنامه‌ریزی را از طریق آقایان می‌توانیم انجام بدهیم. این فرصت را می‌توانیم با داشتن یک برنامه‌ریزی خوب و مجری خوب به وجود بیاوریم تا نتایج مناسب را کسب کنیم.

رئیس فدراسیون کاراته در خصوص حضور سمانه خوش‌قدم به عنوان مربی تیم‌های نوجوانان و جوانان با توجه به نتایج مناسب در کادر تیم بزرگسالان عنوان کرد: به چند صورت می‌خواهم پاسخ این سوال را بدهم. در وهله اول نگاه شخصی من این نیست که کار مربیان در رده‌های نوجوانان، جوانان و امید ساده‌تر است اتفاقا باید کسانی برای این تیم‌ها انتخاب شوند که تجربه و توانایی بیشتری داشته باشند. البته نباید با وجود این نظر من برای مربیان تیم‌های بزرگسالان سوتفاهم ایجاد شود.

فرجی تصریح کرد: اگر دقت کرده باشید در آموزش و پرورش نیز مربیان باتجربه را برای رده‌های پایه انتخاب می‌کنند. مسئله دیگر این است که ما هنوز به تصمیم قطعی برای تفکیک تیم امید و سایر مقاطع نرسیده‌ایم. باقری نیز در خصوص حضور خوش‌قدم در تیم‌های پایه پیشنهاد داده است و ما هنوز به تصمیم قطعی نرسیدیم اما نگاه فدراسیون کار پشتوانه‌سازی است. در حال حاضر نیز نقطه امید تیم‌های ملی در رده بزرگسالان تیم امید است و در مسابقات پاریس نیز چند بازیکن در مسابقات شرکت و نتیجه گرفتند. در بخش بانوان نیز چنین فرصتی را برای چند بازیکن تیم امید جهت حضور در پاریس برای کسب تجربه به وجود آوردیم.

وی افزود: در بخش بانوان باید تعامل و همدلی را بیشتر کنیم. باید از پیشکسوتان کاراته نیز جهت آرامش و همدلی در جامعه کاراته و دوری این رشته از حاشیه تشکر کنم. از اصحاب رسانه نیز باید تشکر کنم اما خواهش می‌کنم با توجه به داشتن دو رویداد مهم به جای توجه به نکات حاشیه‌ای به نقطه نظرات فنی بپردازند تا ما استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون کاراته در خصوص وضعیت کادرفنی تیم بانوان برای مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی گفت: برای هر رویدادی بعد از مسابقات انتخابی تصمیم می‌گیریم و برای بانوان نیز بعد از مسابقات انتخابی تصمیم خواهیم گرفت تا تکلیف کادرفنی و ترکیب آن چگونه باشد. باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و به دنبال این هستیم از افرادی استفاده کنیم که نتایج خوبی نیز گرفتند. خوش‌قدم نیز یکی از مربیانی است که در مقاطع قبلی خوب نتیجه نگرفته است. البته افرادی که در مقطعی نیز نتیجه می‌گیرند نباید به صراحت بگویم به این نتایج مربی آن مقطع برمی‌گردد بلکه باید یک پیشینه گذشته را نیز نگاه کنیم و به مربیان قهرمان پرور در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز توجه کنیم و وظیفه فدراسیون است آنها را رصد و از ظرفیت آنها نیز استفاده کنیم.

فرجی در خصوص زمان مشخص شدن کادرفنی تیم ملی کاراته برای بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: به امید خدا در اولین فرصت این کار را خواهیم کرد. در بحث نوجوانان و جوانان نیز ما رویداد المپیک آرژانتین را در پیش داریم و به همین خاطر بحث جوانان نیز برای با توجه به اولین اعزام کاراته در یک رویداد المپیک از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است. لذا خوش‌قدم را که یک فرد باتجربه است برای این مقطع پیش‌بینی کردیم و نمی‌توانیم بگویم با توجه به اهمیت مسابقات المپیک جوانان خوش‌قدم سقوط کرده است.

وی تاکید کرد: در بحث امیدها نیز به دنبال این هستیم به یک تصمیم در خصوص فعالیت آن در قالب تیم جوانان یا در کنار تیم بزرگسالان برسیم.این مسائل نیاز به کار کارشناسی دارد و باید به جمع‌بندی برسیم کدام رده‌های سنی به هم نزدیکتر هستند و می‌توانند هم را پوشش بدهند. هدف ما از کنار هم گذاشتن این تیم‌ها خروجی خوب و پشتوانه‌سازی است که نیازمند نقطه نظرات فنی است.

رئیس فدراسیون کاراته در خصوص برگزاری رقابت‌های انتخابی رده‌های سنی بدون استعلام از شرایط سنی که منجر به دوباره برگزاری مسابقات خواهد شد، تصریح کرد: شاید در رشته‌های دیگر اینگونه نباشد اما نگاه سنی برگزاری مسابقات آسیایی با جهانی در کاراته متفاوت است. اتفاقا زمان برگزاری مسابقات لیگ جهانی در اسپانیا یکی از سوالاتی بود که من از رئیس فدراسیون جهانی پرسیدم و بلاتکلیفی ما در این مسئله بود. شرایط سنی برای آسیایی و جهانی متفاوت است اما ما به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای موفقیت هستیم. می‌توانستیم یک ترکیب را مشخص کنیم اما بازیکنانی که در شرایط سنی آسیایی قرار می‌گرفتند چه می‌شدند؟ نگاه ما در این مسئله نیز این بود فرصت سوزی صورت نگیرد و به محض اینکه آسیا شرایط سنی را اعلام کرد تصمیم جدید گرفتیم. این سه ماه تفاوت سنی باعث شد چند بازیکن تیم امید ما بتوانند در مسابقات حضور داشته باشند و یک فرصت طلایی برای کاراته فراهم شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا