تبعیض این بار در داوری کاراته

فدراسیون کاراته که این روزها درآمد خوبی از بخش داوری (آزمون های ارتقا و استاژها) بدست آورده این بار تصمیم به برگزاری استاژ باحضور فردی که عضو کنسول داوری جهانی است گرفت.

به گزارش کاراته نیوز، برگزاری استاژ داوری آن هم با حضور مدرسی که عضو کنسول داوری جهانی است و ایرانی الاصل و مسلط بر زبان پارسی است را میتوان نقطه عطفی برای رشته کاراته و خصوصا بخش داوری آن دانست.

بر اساس شنیده ها قرار بر این است خانم مدنی در طی سه روز کلاس داوری را برای داوران عزیز در دو بخش آقایان و بانوان برگزار کنند. اما حضور آقایان اکنون در پرده ای از ابهام است. همچنین باخبر شدیم که کاهش برگزاری این استاژ از سه روز به یک روز در دستور کار فدراسیون کاراته قرار گرفته است.

اکنون نکته قابل تامل این جاست که چگونه میشود طبق خبری که در سایت فدراسیون کاراته منتشر گردید مبنی بر آن که دوره ارتقا داوری در شهر شاهرود با مدرسی آقای روشنایی میتواند با حضور بانوان و آقایان برگزار گردد اما این کلاس با داوری خانم مدنی که عضویت کنسولگری داوری جهانی را نیز در کارنامه خود دارد امکان پذیر نمی‌باشد.
از این عمل فدراسیون و مسئولین میتوان این برداشت را داشت که در برگزاری این استاژ تبعیضاتی را قائل شدند که برای جامعه کاراته ای که تازه به المپیک راه پیدا کرده و جان تازه ای گرفته نمیتواند قابل درک باشد.

تبعیض جنسیتی همواره یکی از نگرانی های کارشناسان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، ورزشی و. … است، اما به نظر می‌رسد این مشکل در ورزش نقش پر رنگ تری را داشته باشد.

ورزش زنان اندکی بعد از انقلاب اسلامی با حرکتی بسیار آرام فعالیت های خود را در دو یا سه رشته ورزشی آغاز کرد و حالا با گذشت بیش از ۳۵ سال، زنان در بیش از ۴۰ رشته ورزشی در عرصه های ملی و بین المللی فعالیت گسترده ای دارند.

با ذکر مقدمه فوق در این بخش نگارنده این خبر توجه خوانندگان گرامی را به سخنان ریاست جمهوری وقت ایران جلب میکند:

باتوجه به اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سال ۹۳ در مراسم تجلیل از مدال آوران بازی های آسیایی اینچئون طی سخنانی به مسئله تبعیض جنسیتی در ورزش کشور اشاره کرد و گفت: سالیان دراز قهرمانی فقط برای مردان بود و عرصه برای ورزش زنان آماده نبوده است اما امروز مدال آوران ورزش کشور هم مردان هستند و هم زنان.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: البته هنوز در بین زنان و مردان تبعیض هایی را شاهد هستیم و بر همین اساس از وزارت ورزش میخواهیم تبعیض را بردارید و شرایط لازم را برای حضور بیشتر زنان در صحنه های ورزش آماده کنید.

اکنون با توجه به سخنان رئیس جمهوری محترم کشور؛ آیا وقت آن نرسیده است که مسئولین فدراسیون و وزارت ورزش  دست از این تبعیضات خود بردارند و عرصه را برای بانوان آماده کنند تا علاوه بر اینکه شاهد افتخار آفرینی بانوان در عرصه ملی و بین المللی هستیم شاهد پیشرفت آنها در عرصه داوری و مربیگری و عضویت تعداد بیشتری از بانوان کشورمان را در کنسول داوری جهانی باشیم؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا