هر استان یک سهمیه؛ تصمیمی درست یا غلط!؟

در سال های گذشته مسابقات قهرمانی کشور (انتخابی تیم ملی) با شرکت چند کاراته کا در هر وزن از استان های مختلف کشور برگزار می شد و بازیکنان هر استان برای کسب عنوان قهرمانی و عضویت در تیم ملی کاراته با یکدیگر به رقابت می پرداختند.

پس از استعفای علیرضا سمندر، ریاست سابق فدراسیون کاراته و انتخاب سید حسن طباطبایی به عنوان سرپرست فعلی فدراسیون کاراته کمی از حواشی موجود در این رشته ی ورزشی کاسته شد اما مدیر منتخب وزارت ورزش به واسطه ی مشاوره های اشتباه و اطلاعات غلطی که از اطرافیان خود به دست می آورد تصمیماتی اتخاذ می کند که این تصمیمات حواشی جدیدی برای کاراته ایران به وجود خواهد آورد.

طبق تازه ترین اخبار به گوش رسیده مفاد بخشنامه مسابقات قهرمانی کشور در سال جاری تغییر کرده است و هر استان در هر وزن تنها یک سهمیه برای شرکت در این رقابت ها دارد. خبری که فدراسیون کاراته آن را عمومی نکرده تا مبادا فضای کاراته ایران ملتهب شود و مشکلاتی برای مسئولین برگزاری و یا مسئولین فعلی فدراسیون به وجود آورد.

سهمیه هر استان برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور در سال های گذشته سبب رقابت های زیادی در بین هر استان شده است. کما اینکه در برخی استان ها با توجه به حضور چند مدعی ملی پوش در یک وزن، مشکلات فراوانی را برای آن استان به وجود آورده است.

در سال های نه چندان دور، رقابت های قهرمانی کشور به صورت آزاد برگزار می شد و تمامی کاراته کاهایی که خود را مدعی پوشیدن لباس تیم ملی می دانستند در این مسابقات شرکت می کردند و در پایان تنها یک بازیکن می توانست به عضویت تیم ملی کاراته در بیاید.

پس از گذشت چند سال مسئولین برگزاری مسابقات قهرمانی کشور تصمیم گرفتند تا تنها نفرات اول مسابقات قهرمانی هر استان در رقابت های انتخابی تیم ملی حضور یابند اما این تصمیم دوامی یک ساله داشت چرا که بسیاری از بازیکنان شایسته نمی توانستند از استان خود صعود کنند و بنا به هر دلیلی از استان حذف می شدند.

البته این تصمیم اشتباه خیلی زود اصلاح شد و مسئولین برگزاری مسابقات قهرمانی کشور تصمیم گرفتند تا استان ها طبق سهمیه ای که برای آنها در نظر گرفته می شود در این رقابت ها شرکت کنند به طوریکه در استان های فعال در عرصه ملی سه تا چهار بازیکن و استان های دیگر یک یا دو سهمیه فرصت حضور در رقابت های انتخابی تیم ملی را داشتند. تصمیمی تقریبا مناسب که برای چندین سال در روند ملی پوش شدن بازیکنان ترتیب اثر می داد.

حال سوال اینجاست که چرا سرپرست فعلی فدراسیون کاراته تصمیم گرفته است تصمیمی اشتباه که تنها یک سال دوام اجرایی داشت را دوباره در مسابقات قهرمانی کشور( انتخابی تیم ملی) به اجرا در بیاورد؟ آیا طباطبایی که با توجه به عملکردش در مدیریت دو فدراسیون قبلی که سرپرستی آن را بر عهده داشته است،مدیری توانمند نشان داده به این نکته توجه کرده که ممکن است برخی بازیکنان در یک روز خاص آمادگی ذهنی و یا بدنی مناسبی نداشته باشند و در نتیجه با شکست در مسابقات انتخابی استان از رسیدن به مسابقات قهرمانی کشور باز بمانند.

وی باید به این نکته توجه کند که بسیاری از ملی پوشان گذشته و حال حاضر ما نیز روزهای بدی را در هنگام مسابقات استانی تجربه کرده اند و از گردونه رقابت ها حذف شده اند اما با فرصتی که به آنها در مسابقات قهرمانی کشور داده شد، توانستند خود را به لیست ملی پوشان فدراسیون کاراته اضافه کنند.

پایگاه خبری کاراته نیوز که در چند سال گذشته تلاش کرده با نوشتن نقد های منصفانه و نه تخریبی گام کوچکی در پیشبرد کاراته ایران در عرصه های آسیایی و جهانی داشته باشد. بر همین اساس وظیفه ی خود می داند تا با یادآوری تاریخ گذشته کاراته به سرپرست فدراسیون کاراته کمک کند تا در تصمیم خود تجدید نظر کرده و با انجام رقابت های انتخابی تیم ملی همانند روال سال های گذشته شانس بیشتری برای دیده شدن کاراته کاهایی را بدهد که فرصت حضور آنها در این شرایط وجود نخواهد داشت. امیدواریم تا سرپرست فعلی فدراسیون کاراته با نگاهی اجمالی و استفاده از تجربه ی خود از سرپرستی در دو فدراسیون گذشته تصمیمی درست در جهت پیشبرد هر چه بهتر فدراسیون کاراته بردارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا