رشته محبوب رزمی در گرداب سوءمدیریت؛

حاشیه های فدراسیون قبلی به اندازه ای زیاد شده بود که هیچ هماهنگی بین هیات ها، مسئولان فدراسیون، تیم های ملی و کاراته کاها وجود نداشت

به گزارش پایگاه خبری کاراته نیوز و به نقل از برنا، کاراته از جمله رشته های موفق و مدال آوری است که از طرفداران زیادی برخوردار بوده ولی متاسفانه در سال های اخیر آبستن حوادث زیادی شد و به جرات می توان گفت اگر این حوادث و اتفاقات نبود این رشته می توانست بیش از این چیزی که امروز شاهد آن هستیم آقایی کرده و مدال آوری کند.

تغییر ۸ رئیس فدراسیون در ۱۱سال گذشته و اعتراض های گاه و بیگاه ورزشکاران و مربیان این رشته به برخی روسای فدراسیون ها سبب می شد در بسیاری از مواقع همه پتانسیل و نفرات قدرتمند این رشته به کار گرفته نشوند و به طبع آن در بحث مدال آوری و افتخارآفرینی با مشکلاتی مواجه باشیم که چیزی جز حسرت از خود به جای نگذاشت.

در یکی، دو سال اخیر برخی اختلافات در فدراسیون کاراته به اوج رسید و به رغم اینکه در یکی، دو میدان بزرگ موفقیت هایی به دست آوردیم ولی اوج گیری اختلافات سبب شد رئیس فدراسیون استعفا کرده و عطای کار را به لقایش ببخشد که وزارت ورزش و جوانان در یک اقدام جالب سیدحسن طباطبایی، که پیش از این در فدراسیون های دوومیدانی و وزنه برداری توانایی های خود را به اثبات رسانده بود، به عنوان سرپرست فدراسیون کاراته برگزید تا با ایجاد فضایی آرام، زمینه را برای انتخابات و رئیس آینده این فدراسیون فراهم آورد.

حاشیه های فدراسیون قبلی به اندازه ای زیاد شده بود که هیچ هماهنگی بین هیات ها، مسئولان فدراسیون، تیم های ملی و کاراته کاها وجود نداشت و هر روز شاهد یک مصاحبه یا یک جبهه گیری تازه بودیم.

سال گذشته و در جریان انتخابات هیئت رییسه فدراسیون جهانی کاراته (wkf) که در حاشیه‌ پیکارهای قهرمانی جهان در آلمان برگزار شد، مشاوران علیرضا سمندر، ریاست وقت فدراسیون کاراته، با درکی ناقص از واقعیت‌های موجود و انتقال اطلاعات نادرست به مردِ نخست کاراته‌ ایران (سمندر)، او را از حمایت کاندیدای پیروز (اسپینوز) منصرف و برای پیوستن به جبهه‌ مغلوب (جورج المپیوس) ترغیب کردند.

مشاوران رئیس فدراسیون با ارسال اطلاعات نادرست برای سمندر، او را متقاعد ساختند برنده‌ رقابت انتخاباتی برای تصدی پست ریاست فدراسیون جهانی، جورج المپیوس خواهد بود و به همین دلیل منافع کاراته‌ ایران اقتضا می‌کند علیرضا سمندر از کاندیدای پیروز یعنی جورج المپیوس حمایت کند. عمق این برداشت کاملا اشتباه (و یا فراتر از آن، برداشت وحشتناک!) از سوی مشاوران رئیس فدراسیون، زمانی برای جامعه‌ کاراته کشور آشکار شد که انتخابات فدراسیون جهانی، برگزار و اسپینوز با کسب اکثریت قریب به اتفاق آراء، بار دیگر به عنوان رئیس این فدراسیون برگزیده شد. در مقابلِ آرای پرشمار و حداکثری اسپینوز، تعدادِ آرای جورج المپیوس حتی به تعداد انگشتانِ دو دست هم نرسید و حالا کاراته‌ ایران برابر تشکیلاتی قرار داشت که رئیسش مقتدرانه و با کسب اکثریت مطلق آراء، هدایت فدراسیون جهانی را در دست گرفته بود و بدتر از همه اینکه در ذهن این رئیس مقتدر، خاطره‌ای تلخ از خلف وعده‌ نمایندگان کاراته‌ ایران، باقی مانده بود.

رئیس که در امارات وعده  های زیادی به کاراته ایران و شخص سمندر داده بود وقتی با خلف وعده نماینده ایران مواجه شد، پیش از آغاز انتخابات کنفدراسیون کاراته‌ آسیا در ژاپن، راهی این کشور می‌شود و با رایزنی‌های گسترده، آرا علیرضا سمندر را که کاندیدای حضور در هیات رئیسه‌ این کنفدراسیون بود، به کیسه‌ کشورهای عربی می‌ریزد و سرانجام نیز نمایندگان امارات و اردن، با رای بالا و اختلاف فاحش نسبت به آرا ایران، به عضویت هیات رئیسه کنفدراسیون کاراته‌ آسیا در می‌آیند در حالی که هیچ جایگاهی در کاراته دنیا و حتی آسیا ندارند!

این تنها یکی از خطاهای تاکتیکی و مشکلات فدراسیون کاراته بود و در بحث داخلی هم مشکلات بیشتری حاکم بود که می رفت این ورزش محبوب و پرطرفدار را به ورطه سقوط و نابودی بکشاند.

انتظار می رود در ماه های آتی همه بزرگان این رشته حول محور یک فرد کاربلد گرد آمده و با همکاری سرپرست فدراسیون زمینه را برای یک انتخاب خوب و سالم فراهم کنند تا این رشته بتواند در میادین آتی جهانی و بین المللی بار دیگر برای ایران افتخارآفرین شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا