آزموده را آزمودن خطاست/ اعتماد دوباره فدراسیون و تلخی های به جا مانده

کادرفنی تیم نوجوانان و جوانان بانوان در مسابقات آسیایی قزاقستان نیز در حد و اندازه تیم ایران ظاهر نشد اما فدراسیون کاراته اعتمادی دوباره به این کادر و بازیکنان را به قیمت به وجود آمدن شکست سنگین داشته است.

به گزارش پایگاه خبری “کاراته نیوز” دهمین دوره مسابقات کاراته رده های پایه قهرمانی جهان در تنریف اسپانیا با کسب ۲ مدال طلا، ۲ نقره و ۶ برنز و جایگاه پنجم جهان برای کاروان ایران خاتمه یافت. در این رقابت ها تیم ژاپن با کسب ۱۰ مدال طلا، یک نقره و ۷ برنز به عنوان قهرمانی جهان دست یافت.

باتوجه به نتایج ضعیف به دست آمده در رده سنی نوجوانان و جوانان بانوان، در متن زیر به بررسی و قیاس تیم و عملکرد کادرفنی اعزامی به پیکارهای جهانی اسپانیا با تیمی که در سال ۲۰۱۵ به جهانی اندونزی اعزام شد، پرداختیم.

**عملکرد فنی تیم نوجوانان در جهانی اندونزی ۲۰۱۵ و اسپانیا ۲۰۱۷:

فاطمه خنکدار در وزن ۴۷- کیلوگرم ملی پوش ایران بود که در دو بازی نخست به پیروزی رسید و در مقابل اسلواکی تن به شکست داد. خنکدار مجموعا در این سه بازی ۱۰ امتیاز کسب کرد و ۵ امتیاز از دست داد.
ولی در این دوره از رقابتها معصومه محسنیان اعزام شد که در بازی اول ۷ امتیاز از دست داد و هیچ امتیازی کسب نکرد.

در وزن ۵۴- کیلوگرم مبینا حیدری در اندونزی به روی تاتامی رفت که در بازی اول با نتیجه ۳ بر صفر در مقابل انگلیس مغلوب شد.
در این دوره نیز صدیقه صادقی در اسپانیا در ترکیب تیم ایران به میدان رفت که در مقابل مجارستان با نتیجه ۵ بر یک مغلوب شد.

در وزن ۵۴+ کیلوگرم در اندونزی مینا یوسفی به روی تاتامی رفت که دو برد در مقابل پرتغال و مکزیک به دست آورد و در مقابل کرواسی تن به شکست داد و مجموعا ده امتیاز کسب کرد و فقط سه امتیاز فنی از دست داد.
در این دوره زهرا یعقوبیان نماینده ایران بود که با نتیجه ۳ بر صفر در مقابل آلمان در دور اول تن به شکست داد.

**نگاهی کلی به نتایج کسب شده در رقابتهای جهانی اندونزی و اسپانیا:

در اندونزی در این سه وزن ورزشکاران ایرانی در ۷ بازی به میدان رفتند و مجموعا ۴ برد و ۳ باخت کسب کردند و ۲۰ امتیاز در این بازیها به دست آوردند و ۱۱ امتیاز از دست دادند. اما در اسپانیا تیم ملی بانوان نوجوان ایران فقط ۳ بار در تاتامی حاضر شدند و ۳ باخت کسب کردند و مجموعا ۱۵ امتیاز از دست دادند و تنها یک امتیاز کسب کردند که این نتیجه خود فاجعه ای بسیار بزرگ برای این تیم می باشد که کادرفنی (ارباب، صمدی و بغلانی) باید پاسخگو این موضوع و شکست سنگین بازیکنان باشند.

**نتایج به دست آمده تیم جوانان در جهانی اندونزی ۲۰۱۵ و اسپانیا ۲۰۱۷:

در این دوره تیم ملی ایران با ترکیب برجعلی، سعادتی، آلتونی و یوسفی عازم این مسابقات شد که این بازیکنان مجموعا ۸ بار به روی تاتامی رفتند و فقط ۱۱ امتیاز کسب کردند. و ۴ امتیاز فنی از دست دادند. این تیم در مجموع ۴ برد (یک برد در هانتی) و ۴ باخت بدست آورد و هیچ ورزشکار جوان ایرانی حتی به رپه شارژ هم راه نیافت.

گفتنی است در حالیکه نتیجه صفر بر صفر پیگیری میشد دو ورزشکار جوان کشورمان در دور اول هانسوکو شدند.

در پیکارهای جهانی دوره قبل، تیم ملی بانوان با ترکیب (بهمنیار،یحیی پور، باقری و احدی) مجموعا در ۱۴ بازی به روی تاتامی رفتند که ۳۸ امتیاز فنی بدست آوردند که این خود بیش از سه برابر امتیاز کسب شده نسبت به این دوره می باشد و ۲۵ امتیاز نیز از دست دادند. تیم ملی جوانان در ۹ بازی به پیروزی رسید و در ۵ بازی شکست را پذیرفت.
در این رقابتها دو ملی پوش به جدول شانس مجدد راه یافتند که حاصل آن برنز بهمنیار و عنوان پنجمی یحیی پور بود.

اکنون باتوجه به توضیحات در مطالب فوق، کادرفنی (با سرمربیگری ارباب، مربیگری صمدی و بغلانی) باید در خصوص علت کسب این نتایج ضعیف توضیح دهد. چرا باتوجه به اینکه در دوره قبل موفق به کسب یک برنز و یک عنوان پنجمی شدیم اما در این دوره نه تنها پیشرفتی حاصل نشد بلکه حتی یک ورزشکار ایرانی به یک قدمی رپه شارژ هم نرسید؟ این مربیان که سرمایه ملی و آینده کاراته ایران را در دست داشتند باید درخصوص کسب این نتایج ضعیف به مسئولین فدراسیون و جامعه فهیم کاراته پاسخگو باشند.

البته آزموده را آزمودن خطاست. این کادر در آسیایی قزاقستان هم نسبت به تمامی رده ها ضعیف ترین نتیجه را کسب کرد. در همان مقطع زمانی فدراسیون باید تدبیری می اندیشید. نه اینکه با اعتمادی دوباره باعث وجود این تلخی های به جا مانده شود و جامعه کاراته شاهد چنین رسوایی در سطح جهان باشد.

پایگاه خبری “کاراته نیوز” در روزهای آتی به بررسی و عملکرد بقیه رده های سنی در رقابت های جهانی اسپانیا خواهد پرداخت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا