فرجی: سبک‌های آزاد نیمی از کاراته هستند و تیم‌هایشان تشکیل می‌شود/ در مسیر شایسته‌سالاری حرکت می‌کنیم

رئیس فدراسیون کاراته گفت: سبک‌های آزاد بعد از برگزاری رقابت‌های انتخابی در تمام رده‌ها کادر فنی و اعزام برون مرزی خواهند داشت.


به گزارش “کاراته نیوز” و به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدصادق فرجی ضمن قدردانی از خانواده بزرگ کاراته به خاطر آرامشی که در این رشته حکم‌فرما است عنوان کرد: تمام اقدامات انجام شده در چند ماه اخیر حاصل آرامشی است که با کمک خانواده بزرگ کاراته کشور فراهم شده است. از تک‌تک اعضای فهیم کاراته ایران تشکر می‌کنم و امیدوارم در ادامه راه نیز فدراسیون را همراهی کنند و در کنار این موضوع ما را از پیشنهادات که دارند محروم نکنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه رقابت‌های بزرگسالان در بخش مردان با حضور ۷۰۰ ورزشکار و در بخش بانوان با حضور ۴۰۰ کاراته‌کا برگزار شد. در بخش رده‌های پایه شاهد حضور تقریبا ۳ هزار نفر در بخش‌های مختلف بودیم که به نوعی رکوردی قابل توجه‌ بود. حضور این تعداد کاراته‌کا در مسابقات مختلف قهرمانی کشور و انتخابی‌های تیم ملی گواه پتانسیل بالای کاراته کشورمان است و امیدوارم از این پتانسیل به بهترین نحو استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون کاراته اظهار داشت: نگاه فدراسیون مثل سال‌های ۹۰ و ۹۱ نگاهی پشتوانه‌ساز است. تمام تلاشمان این است که در بخش‌های مختلف تیم‌های بزرگسالان بدون پشتوانه نماند. حاصل همین نگاه نتایجی بود که در فرانسه شاهد آن بودیم و موفق شدیم از رده هفدهم به رده پنجم برسیم. در آلمان و اتریش هم شاهد نتیجه دادن این رویکرد بودیم. امروز هم نگاه فدراسیون به همین شکل است. در حال حاضر رقابت‌های قهرمانی آسیا پیش‌روی تیم‌های ملی است و تمام تلاشمان این است که در تمام رده‌ها تیم‌ها بصورت کامل اعزام شوند.

فرجی گفت: قطعا این قبیل اعزام‌ها نیاز به تامین اعتبارات دارد و باید اعتبارات برای اجرایی شدن برنامه‌ها فراهم شود. البته فدراسیون تنها به بودجه وزارت اکتفا نمی‌کند و بخشی از اعتبارات را با جذب اسپانسر فراهم می‌کند اما به هر صورت با توجه به المپیکی شدن این رشته می‌طلبد بودجه‌ای که مسئولان ورزش برای کاراته معین می‌کنند درخور برنامه‌های داخلی و برون مرزی باشد. با المپیکی شدن این رشته شاهد هستیم که حتی کشورهایی که در گذشته زیاد در کاراته صاحب اسم و رسم نبود هم مشغول تدارکات المپیکی هستند.

وی تصریح کرد: به طور مثال روس‌ها در کنار دیگر کشورها در حال برنامه‌ریزی و تدارک هستند و حتی شاهد هستیم عربستان هم در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجه‌ای کرده است. در چنین شرایطی باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. کاراته با پتانسیلی که در ایران با آن روبه‌رو هستیم می‌تواند جزو رشته‌های مدال‌آور المپیک باشد و امیدوارم مسئولان ورزش نیز با نگاه المپیکی به این رشته توجه کنند.

فرجی گفت: در سال ۹۵ هزینه‌های سنگینی صورت گرفته که امیدوارم با حمایت وزارت ورزش بتوانیم به نوعی این مبالغ را پوشش دهیم. با این حال تمام حقوق‌های معوقه پرسنل پرداخت شده و مشکلی از این لحاظ نداریم. سال ۹۶ سالی پر کار برای کاراته است و به طور مثال تنها در رقابت‌های قهرمانی آسیا نزدیک به ۱۰۰ نفر را باید اعزام کنیم و چنین برنامه‌هایی نیاز به تامین اعتبارات و حمایت ویژه دارد.

رئیس فدراسیون کاراته در مورد تنظیم و تدوین آیین‌نامه و شرح وظایف کمیته‌های فدراسیون به تسنیم گفت: از جمله کمیته‌هایی که اخیر بصورت جدی شروع به کار کرده کمیته برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات است. به دنبال تدوین چشم‌انداز ۲۰ ساله فدراسیون و پیش از آن برنامه ۵ ساله راهبردی این رشته هستیم. در کنار این دو برنامه یک ساله اجرایی فدراسیون نیز در دستور کار است. آیین‌نامه‌ها و شرح وظایف کمیته‌ها در دست تدوین است. منطقی است که تا شرح وظایف کمیته‌ها مشخص نشود نمی‌توانند آنطور که باید به فدراسیون کمک کنند. تا مسیر مشخص نشود قطعا نمی‌توان حرکت کرد. بعد از تدوین، آیین‌نامه روی سایت فدراسیون منتشر خواهد شد تا صاحب‌نظران کاراته نیز در مورد آن‌ نظر و پیشنهاد دهند و ما را در این راه یاری کنند.

فرجی در مورد انتخاب مربیان تیم ملی در رده‌های سنی پایه یادآور شد: نیت ما این است که از مربیانی که بیشترین تعداد قهرمانان را در انتخابی‌های تیم ملی دارند هم استفاده کنیم به همین دلیل قصد داریم بعد از پایان مسابقات کادر را مشخص کنیم. به دنبال شایسته سالاری هستیم و قطعا در این مسیر حرکت خواهیم کرد. به زودی کادر فنی تیم‌های پایه نیز اعلام خواهد شد.

رئیس فدراسیون کاراته در مورد سبک‌های آزاد این رشته گفت: قطعا مثل سبک‌های کنترلی به این بخش نیز پرداخته خواهد شد. رقابت‌های قهرمانی کشور و انتخابی‌های تیم‌های ملی برگزار و در رده‌های مختلف کادر فنی و تیم‌ها مشخص می‌شوند. اعزام‌ها نیز انجام می‌شود و به طور مثال برای رقابت‌های جهانی در رده بزرگسالان و نوجوانان و جوانان برنامه داریم. سبک‌های آزاد نیمی از خانواده کاراته و برای ما بسیار قابل احترام هستند.

فرجی در پایان ضمن اشاره به قبول شدن ۸ داور در آزمون داوری که در دبی انجام شد ابراز امیدواری کرد که کاراته ایران در این بخش نیز شاهد پیشرفت‌های روزافزون باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا