سرپرست فدراسیون کاراته پاسخگو باشد!

57337273.jpg

آنالیز نتایج مسابقاتی که با مدیریت طباطبایی در عرصه بین المللی بدست آمد

پس از استعفای علیرضا سمندر از ریاست فدراسیون کاراته در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۴، سید حسن طباطبایی از سوی وزارت ورزش و جوانان بعنوان سرپرست این فدراسیون پرحاشیه انتخاب شد و از تاریخ ۳ آبان ماه ۹۴ بطور رسمی معارفه شد و کار خود را آغاز کرد .

به گزارش کاراته نیوز، تیم های ملی کاراته ایران در طول دوران مدیریتی طباطبایی به چهار مسابقه برون مرزی اعزام شدند که در زیر به نتایج و خروجی های آن می پردازیم.

پس از حضور طباطبایی در کرسی مدیریت، حضور تیم ملی کاراته ایران در مسابقات جهانی رده های پایه در جاکارتا اندونزی اولین مسابقاتی بود که از سوی فدراسیون تحت امر طباطبایی صورت گرفت. هر چند این را با اطمینان میگوییم که حضور یک ماهه طباطبایی تا اعزام این بازیکنان هیچ تغییری در مثبت و منفی بودن آن نداشته است. به همین دلیل این رقابت را به پای مدیریت سمندر می نویسیم.

اما نتایجی که تحت مدیریت طباطبایی در پیکارهای برون مرزی به دست آمد بعد از مسابقات قهرمانی کشور در رده ی بزرگسالان (انتخابی تیم ملی) می باشد که در اردیبهشت ۹۵ برگزار شد و پس از آن اردوهای تیم ملی برای حضور در پیکارهای جهانی به صورت مرتب در مجموعه ورزشی آزادی برقرار  گردید.

رقابت های انتخابی تیم ملی رده های پایه نیز در واپسین روزهای تیر ماه انجام شد و پس از یک هفته سرمربی و مربی رده های مختلف معرفی شدند.

اولین حضور تیم های ملی در رقابت های برون مرزی به مسابقات سوییس برمیگردد که به دعوت یکی از قهرمانان اسبق کاراته جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و تمام هزینه های سفر نیز از سوی فدراسیون کاراته سوییس پرداخت شد. ایران در حالی به این رقابت ها اعزام شد که مسابقات مهمی همچون دانشجویان جهان و لیگ جهانی آلمان را به دلیل عدم صدور به موقع ویزا از دست داد.

تیم ایران در این رقابت ها با کسب ۸ مدال طلا، ۶ نقره و ۵ برنز و مجموع ۱۹ مدال بر سکوی قهرمانی ایستاد. البته سطح این رقابت ها برای حضور تیم ملی ایران بسیار پایین بود چرا که در هر وزن این رقابت ها کمتر از ۱۵ شرکت کننده حضور داشت. همچنین اوزان ۵۰- کیلوگرم و ۵۵- کیلوگرم بانوان در این رقابت ها به دلیل تعداد کم شرکت کنندگان با یکدیگر ادغام شدند و در یک جدول به رقابت پرداختند.

پس از این تیم ملی ایران در رقابت های جهانی اتریش شرکت کرد و البته نتیجه ی بسیار خوبی نیز در بخش آقایان کسب کرد اما در بخش بانوان با شکستی به مراتب دردناک تر رو به رو شد.

تیم ملی آقایان کشورمان در حالی بهترین نتیجه ی سال های اخیر کاراته را کسب کرد که در کادر فنی خود سید شهرام هروی و حسین روحانی را بعنوان سرمربی و مربی خود می دید. همان کادر فنی که در رقابت های جهانی آلمان نیز تیم ملی را برای اولین بار قهرمان کومیته تیمی مردان کردند و  همچنین از بازیکنانی در ترکیب خود سود می بردند که هر کدام بیش از یکبار رقابت های جهانی را تجربه کرده بودند.

شاید خیلی ها علی اصغر آسیابری را نمادی از موفقیت این فدراسیون بدانند، اما باید اشاره کنیم که با توجه به حضور علی اصغر آسیابری در رده های مختلف تیم ملی، این بازیکن اولین مدال خود را در رقابت های جهانی اندونزی در رده ی سنی امید زیر نظر شهرام هروی و حسین روحانی بدست آورد و همین روند را در جهانی بزرگسالان نیز ادامه داد تا سرانجام به مدال برنز وزن خود دست یابد.

اما تیم ملی کاراته بانوان مدال برنز کاتا تیمی و نقره انفرادی حمیده عباسعلی در رقابت های جهانی آلمان را با مدال برنز حمیده عباسعلی در این دوره تعویض کرد و این به معنی یک پسرفت و شکست برای کاراته ایران است.

اما آخرین مسابقه ای که تیم ملی در آن حضور یافت، پیکارهای آسیایی اندونزی در رده های نوجوانان، جوانان و زیر ۲۱ سال بود. جایی که ایران با یک شکست کامل نتوانست از عنوان قهرمانی خود که در دوره ی قبل از طباطبایی بدست آمده بود را دفاع کند و با کسب تنها ۶ مدال طلا و با اختلاف بالا نسبت به ژاپن به مقام نائب قهرمانی برسد.

تیم ملی کاراته نوجوانان و جوانان پسر که در رقابت های مالزی با اقتدار ۵ مدال طلا کسب کرده بود در این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا تنها به یک مدال طلا نوید محمدی قناعت کرد. تیم دختران نیز سه مدال طلای خود را با یک مدال تعویض کرد تا دختران نیز همچون پسران در پانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در اندونزی شکست سختی را متحمل شوند.

تیم ملی امید دختران ایران نیز با کسب یک طلا، یک نقره و دو برنز نتیجه ی خوبی را نتوانست کسب کند. چرا که این رده در مالزی دو طلا توسط زهره برزگر و بهنوش نجفی کسب کرد اما این دوره تنها برزگر طلای خود را جبران کرد و نجفی تنها به مدال برنز بسنده کرد.

اما در مقابل تیم ملی امید پسر کشورمان که با تجربه ترین بازیکنان چند سال اخیر کاراته در این رده را در اختیار داشت توانست با کسب سه مدال طلا و دو برنز از شش فرصت نتیجه ای بسیار خوب را کسب کند که همین سه طلا ایران را در جدول رنکینگ مدال ها از تیم های پایین جدول جدا کرد و به مقام نائب قهرمانی رساند.

حال اگر به مجموع عملکرد تیم های ملی رده های مختلف سنی از نوجوانان تا بزرگسالان در بیرون از مرزهای ایران نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که کاراته ایران در دوره ی مدیریتی طباطبایی و دوستانش شکست سختی خورده چرا که نتوانست یک موفقیت با ثبات بدست آورد و طعم تلخ شکست بیش از طعم شیرین پیروزی های بود.

حال امیدواریم که سید حسن طباطبایی که بسیاری او را آدم خوش قولی می دانند به قول خود که در بدو ورود به کاراته به علاقه مندان این رشته ورزشی داد عمل کند و با برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون کار را به اهلش بسپارد تا این رشته ی ورزشی در مدت زمان باقی مانده تا رقابت های المپیک ۲۰۲۰ بتواند همچون سایر کشورهای رقیب به رقابت بپردازد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا