مهرعلیزاده: قرار گرفتن کشتی پهلوانی در کنار کشتی‌های سنتی کوچه‌بازاری خِفَت است/ باید استقلال خودمان را حفظ کنیم

[ad_1]

به گزارش کاراته‌نیوز:

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، محسن مهرعلیزاده صبح امروز در نشست خبری دومین دوره مسابقات قهرمانی جهان ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت:‌سال ۱۳۸۳ فدراسیون بین‌المللی با حضور ۲۳ کشور رسماً آغاز به کار کرد و امروز ۸۴ کشور دنیا عضو این فدراسیون هستند.

وی ادامه داد: ۸ سال پیش نخستین دوره مسابقات قهرمانی جهان در بوسان با حضور ۱۸ کشور برگزار شد که در این دوره ۴۰ کشور در اندونزی حضور خواهند داشت، اما به لحاظ صرفه‌جویی در هزینه‌ها سعی کردیم از هر قاره ۳ تا ۴ کشور بیش‌تر حضور نداشته باشند که از این تعداد ۱۸ کشور با تیم کامل زورخانه‌ای و ۲۲ کشور در رشته کشتی پهلوانی حضور خواهند داشت و ۶ کشور دیگر هم برای شرکت در ششمین جلسه مجمع عمومی به اندونزی سفر خواهند کرد.

مهرعلیزاده افزود: تیم ایران نیز متشکل از ۱۰ نفر شامل؛ ۵ ورزشکار زورخانه‌ای و دو کشتی‌گیر سنگین‌وزن به همراه یک مرشد، یک مربی و یک سرپرست در این رقابت‌ها به میدان خواهند رفت که از ۵ ورزشکار زورخانه‌ای، دو نفر در کشتی پهلوانی هم حضور خواهند داشت.

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در پاسخ به این سؤال که با اعلام اتحادیه جهانی کشتی و کمیته ملی المپیک قرار بر این شده است که مسئولیت کشتی پهلوانی به فدراسیون کشتی سپرده شود، اما فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای نیز مدعی این رشته است و آیا این دوگانگی مدیریت در کنار تأسیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی باعث لطمه خوردن به این رشته برای رسیدن به المپیک نمی‌شود، گفت: کشتی پهلوانی را رشته‌ای برآمده از ورزش زورخانه‌ای می‌دانیم و به‌نوعی ورزش زورخانه‌ای را مقدمه‌ای برای تمرین کشتی پهلوانی می‌دانیم.  خوشبختانه هر دو فدراسیون داخلی ما فعال هستند و فدراسیون کشتی هم در جهت تقویت فدراسیون ملی زورخانه‌ای گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: فدراسیون جهانی هم در جهت توسعه ورزش زورخانه‌ای در سراسر جهان فعالیت می‌کند و این موضوع مغایرتی با یکدیگر ندارد. این رشته، رشته‌ای است که ایران امتیاز آن را دارد،‌اما نمی‌دانم ریشه تأسیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی چه بوده است، اگر هدف کمک باشد استقبال می‌کنیم اما اگر تداخلی باشد، کار را جدا خواهیم کرد.

مهرعلیزاده تصریح کرد: نباید اجازه دهیم کشتی پهلوانی را مانند رشته‌های دیگر از دست ایران خارج کنند، در سال ۲۰۰۷ که فدراسیون بین‌المللی در سوئیس به ثبت رساندیم در اساسنامه آن ذکر شد که رئیس و مدیر فنی آن باید ایرانی باشند، صرف داشتن کلمه کشتی، نمی‌توان این رشته را از آن خود کرد. سال‌ها قبل مارتینتی رئیس وقت فیلا این پیشنهاد را داد تا ذیل فدراسیون جهانی کشتی کار کنیم که قبول نکردیم؛ چراکه اعتقاد داریم سابقه ما بیش‌تر از آنها است، از طرفی در شأن کشتی پهلوانی نیست که در کنار بیش از ۶۰ کشتی سنتی، فرعی و کوچه‌بازاری دیگر در صف تابعین اتحادیه جهانی قرار گیرد و این موضوع برای ما خفت است.

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: ما برای این موضوع هزینه کرده‌ایم چون روی مفاهیم پهلوانی بحث داریم، هرچند راهمان برای حضور در المپیک مشکل است، اما باید استقلال خودمان را حفظ کنیم و بایستیم، کشتی پهلوانی سابقه‌ای ۴ هزار ساله در ایران دارد و اتحادیه جهانی کشتی برای اینکه مزاحمت‌های کشتی‌های سنتی را از سر خود باز کند، با تشکیل کمیته‌ای تمام آنها را داخل یک گونی قرار داده است. عده‌ای از دوستان به‌اشتباه و به امید بهروزی خود را تحت لوای فدراسیون جهانی قرار داده‌اند، درحالی‌که رشته‌های بسیاری از کشتی سنتی قرار است برای حضور در المپیک با یکدیگر رقابت کنند. در این زمینه جلسه‌ای مفصل با خادم داشته‌ایم و نیازمند هماهنگی بیش‌تر هستیم.

مهرعلیزاده درباره هدف‌گذاری این فدراسیون برای المپیکی شدن کشتی پهلوانی گفت: برای این موضوع آیتم‌های مختلفی موردنظر است، ازجمله انجام مسابقات منظم قاره‌ای، جهانی، جام جهانی و تورنمنت‌های منطقه‌ای و رعایت قوانین دوپینگ و افزایش تعداد فدراسیون‌های عضو و به رسمیت شناخته شدن آنها توسط کمیته‌های ملی المپیک آن کشور و آن قاره. از طرفی لابی‌های سیاسی مؤثر نیز می‌تواند در این زمینه کمک کند، نمی‌توان زمان دقیقی را پیش‌بینی کرد. رشته‌ای مانند تکواندو بعد از ۶۰ سال المپیکی شد و کاراته هنوز بعد از ۱۰۰ سال المپیکی نشده است، جودو نیز ۸۰ سال تلاش کرد تا به المپیک برسد، ما هم باید این مسیر را طی کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه کنفدراسیون‌های ما در ۴ قاره تشکیل شده و به رسمیت شناخته شده‌اند و از نظر کمیته ملی المپیک خودشان نیز مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای درباره درآمدزایی فدراسیون جهانی و آیا اینکه بودجه‌ای از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دریافت می‌کنند یا نه، گفت: برای درآمدزایی خیلی تلاش کردیم، اما هنوز درآمد مستقل و پایداری خارج از کمک‌های دولتی نداریم، چون حامیان مالی برای مشارکت انتظار دیده شدن، دارند. بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های فدراسیون از طریق کمک‌های مردمی به‌صورت همت عالی و ۳۰ درصد هم از طریق کمک‌های دولتی تأمین می‌شود. اعتباری که ۷ سال قبل از بودجه کشور برای ما در نظر گرفته شده است، ناچیز است و بودجه‌ای هم از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دریافت نمی‌کنیم، هرچند که آنها می‌توانند کمک کنند، اما تشخیص‌شان این است که به فدراسیون‌های ملی کمک کنند.

مهرعلیزاده درباره علت ثبت‌نام تنها یک نامزد برای حضور در انتخابات فدراسیون جهانی که قرار است در حاشیه مسابقات جهانی در اندونزی برگزار شود، گفت: ۱۱ روز دیگر زمان مانده است و افرادی که با این رشته آشنایی داشته و توانمند باشند، می‌توانند ثبت‌نام کند.

وی با اشاره به رویدادهای این رشته تا پایان سال جاری میلادی گفت: اولین دوره مسابقات پان‌امریکن با حضور ۱۸ کشور در پرو با حمایت حامیان مالی خارجی برگزار خواهد شد. همچنین افتتاح اولین سالن کشتی پهلوانی منطقه را در تاجیکستان خواهیم داشت، سال آینده میلادی نیز مسابقات قهرمانی آسیا در هند، قهرمانی اروپا در پرتغال و بازی‌های کشورهای اسلامی در آذربایجان و همچنین اولین دوره مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در جنوب شرق آسیا را در نپال برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/س

[ad_2]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا