مجید صافی: شانس کسب مدال در المپیک ۲۰۲۰ را داریم

اوایل امسال بود که خبر رسید حافظ حافظی‎کیا، کاراته‌کای معلول ایرانی، در رقابت‌های جایزه بزرگ کاراته که به میزبانی امارات در شهر دوبی با شرکت ۷۰۰ کاراته‌کا از ۵۹ کشور جهان برگزار شد، موفق به کسب مدال طلا شده است. او که با تیم شوتوکان، عازم این رقابت‌ها شده بود، در بین بیست ورزشکار با اجرای دو دور کاتا با بالاترین امتیاز، موفق به کسب این مقام ارزشمند شد. 
به گزارش “کاراته نیوز” و به نقل از روزنامه وقایع التفاق، حافظی‌کیا که معلولیت حرکتی دارد با اجرای کاتای کانکون‌دای، در بین بیش از ۱۶ ورزشکار توانست به مرحله نهایی صعود کند و درنهایت با شایستگی مدال خوشرنگ طلا را تصاحب کند. او حدود سه سال است که زیر نظر مربی خود مجید صافی، کاراته کار می‌کند. پیش‌بینی می‌شد این اتفاق تاریخی، باعث حمایت بیشتر مسئولان از ورزش کاراته معلولان شود؛ به‌ویژه اینکه کاراته هم از دوره بعدی المپیک که در سال ۲۰۲۰ در توکیو برگزار خواهد شد، جزء رشته‌های المپیکی خواهد بود، اما متأسفانه هنوز حمایت خاصی از این رشته و ورزشکاران و مربیان زحمتکش این رشته انجام نشده است.
مجید صافی، مربی کاراته که هدایت حافظی‌کیا را بر عهده دارد، امیدوار است این اتفاق به‌زودی بیفتد. صافی به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: «حافظی‌کیا اولین مدال بین‌المللی کاراته معلولان را کسب کرده است و این اتفاق بزرگی است؛ البته ما با هزینه شخصی خودمان در این مسابقات شرکت کردیم، اما برای شرکت در مسابقات اتریش که یک ماه دیگر برگزار خواهد شد، نیازمند حمایت هستیم و هنوز هیچ انجمنی به ما کمک نکرده است. من حدود ۴۰ روز پیش با فدراسیون کاراته نامه‌نگاری کردم اما متأسفانه هنوز جوابی دریافت نکرده‌ام. ما برای حضور در مسابقات اتریش نیاز به حمایت داریم وگرنه، فرصت حضور در این مسابقات بزرگ و کسب مدال را ازدست خواهیم داد. من حدود چهار سال است که با چند کاراته‌کا به صورت رایگان کار می‌کنم؛ بدون اینکه ریالی بابت مربیگری از آنان دریافت کنم. از دست‌اندرکاران می‌خواهم ما را حمایت کنند تا بتوانیم در میادین بین‌المللی شرکت کنیم و برای ایران افتخار کسب کنیم. در مسابقات امارات، ورزشکار استرالیایی وقتی توانایی، استعداد و درخشش حافظی‌کیا را دید، از او و ما خواست در تورنمنت استرالیا هم که مهر برگزار می‌شود شرکت کنیم؛ اما به‌دلیل هزینه سنگین نتوانستیم به آنها پاسخ مثبت بدهیم و به‌این‌ترتیب یکی دیگر از فرصت‌های حضور ما در میادین بین‌المللی هم با کودتای ترکیه از دست رفت و درست یک روز قبل از اعزام تیم ناشنوایان به ترکیه، کودتا رخ داد و مسابقات لغو شد و در اردوی اراک هم دو بازیکن ما دچار سانحه شدند. درهمان روزها تغییراتی هم در فدراسیون رخ داد و آقای داوری آمدند. ما بودجه‌ای برای هزینه‌کردن نداشتیم و خودمان مجبور شدیم برای تهیه بودجه به چند نهاد و ارگان رو بیندازیم. امیدوارم با حمایت بیشتر مسئولان، این فرصت‌ها را از دست ندهیم.»
صافی درباره چگونگی تمرینات تیم می‌گوید: «تمرینات ما در باشگاه مرکز فدراسیون شوتوکان و هنرستان باغچه‌بان برگزار می‌شود. مشکلی برای برگزاری تمرینات نداریم اما نیاز به شرکت در مسابقات بین‌المللی داریم تا ورزشکاران ما باتجربه شوند. با توجه به اینکه المپیک ناشنوایان هم سال آینده برگزار می‌شود، باید این تیم را حفظ کنیم. نیاز به گفتن نیست که ورزشکاران این رشته از طبقه بالای جامعه نیستند و مشکلات مالی به آنها اجازه تمرکز کافی برای حضور در مسابقات و تمرین‌ها نمی‌دهد. فدراسیون جانبازان و معلولان هم یکی از نهادهایی است که می‌تواند ما را حمایت کند، چون ما باید به‌زودی زیر نظر این فدراسیون فعالیت کنیم.»
مربی زحمتکش کاراته کشورمان، از شانس کسب مدال در المپیک هم می‌گوید: «حافظی‌کیا ۲۱ ساله است و می‌تواند سال‌ها کاراته کار کند و مدال‌های بین‌المللی کسب کند. باتوجه به سطح بالای مسابقات جایزه بزرگ امارات، می‌توانم بگویم که او شانس کسب مدال در المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ را هم خواهد داشت.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا